Eksperter ryster på hovedet over togdrømme i lufthavn

Eksperter ryster på hovedet over Billund Lufthavns drøm om en jernbane til Århus. Og direktøren ryster på hovedet over eksperterne.

- En spand koldt vand i hovedet på alle dem, der arbejder for den grønne omstilling.

Det er administrerende direktør i Billund Lufthavn Jan Hessellunds kommentar til, at trafikeksperter ryster kraftigt på hovedet over lufthavnens ønske om at få lavet en togstrækning fra Århus til lufthavnen i Billund. Prisen anslås at være cirka 1,1 milliard kroner.

Håbløst

“Håbløst” og “dårlig samfundsøkonomi” er blandt eksperternes ordvalg, for eksempel siger Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, til JydskeVestkysten, at han vil bliver overrasket, hvis projektet på nogen måde hænger sammen.

Dårlig økonomi

- Samfundsøkonomien for Billundbanen er sindssyg dårlig, og selv hvis den bliver bedre, vil den stadig være sindssyg dårlig, siger han, og kalder den rapport om projektet, som Billund Lufthavn har fået ingeniørvirksomheden Niras til at lave, for et partsindlæg.

quote

Kritikpunkterne er ikke nye. De kommer hver gang, vi taler nationale infrastruktur med tog i Jylland.

Jan Hessellund, direktør, Billund Lufthavn

Ryster på hovedet

Også Harry Lahrmann, trafikforsker ved Aalborg Universitet, ryster på hovedet.

- Hovedproblemet er, at det er for dyrt at anlægge og drive, siger han til avisen.

Ryster også på hovedet

Men på direktørkontoret i Billund Lufthavn er det Jan Hessellund, der ryster på hovedet. I følge ham indtager eksperterne en ensidig holdning, for eksempel overser de det faktum, at en bedre infrastruktur vil øge den internationale tilgængelighed.

- Kritikpunkterne er ikke nye. De kommer hver gang, vi taler national infrastruktur med tog i Jylland. Den måde, samfundsøkonomien bliver beregnet på, giver næsten kun god samfundsøkonomi i hovedstaden, siger han.

- Kan vi undvære alle andre togstrækninger, eller skal vi opgradere der, hvor der potentielt kan være endnu flere passager, end der er flere steder på hovedstrækningen, spørger direktør Jan Hessellund retorisk.