Højt prishop på flyrute

SAS tager sig godt betalt for at genoprette flyruten mellem Billund og København. Prisen er steget med 175 procent i løbet af to år.

SAS forsvarer sig med, at priserne var kunstigt lave, da Cimber Sterling havde ruten.

- Det var gunstigt for forbrugerne på kort sigt, men på længere sigt betød det, at der ikke var nogen, der fløj til og fra Billund, fordi det ikke kunne lade sig gøre økonomisk, forklarer marketingdirektør Per Møller Jensen til DR Nyheder.

Ruten mellem Billund og København blev ledig, da Cimber gik konkurs.

I 2010 kunne man slippe med 199 kroner for at komme fra Billund til hovedstaden, mens en formiddagsbillet på samme rute 3. september i år vil koste 549 kroner.

SAS frygter ikke, at billetpriserne får kunderne til at falde fra.

- Med de priser, der findes i dag, er flyet stadig et meget konkurrencedygtigt transportmiddel, ikke mindst tiden taget i betragtning, og det er heller ikke billigt at køre i tog. De tilbagemeldinger, vi har fået på åbningen af Billund-ruten, har været vældig positiv fra privatkunder såvel som erhvervslivet, siger Per Møller Jensen til DR Nyheder.