Jernbane fra Vejle til Billund kan lande togfonden

Transportministeren har ifølge DR tilbudt Dansk Folkeparti at fremrykke en jernbane mellem Vejle og Billund.

De afgørende forhandlinger om togfonden, der skal sikre hurtigere og bedre togdrift i Danmark, indledes torsdag, og transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) har tilsyneladende et tilbud med i rejsetasken, som skal sikre en aftale allerede inden jul.

DR erfarer således, at hun nu tilbyder Dansk Folkeparti at fremrykke en jernbane fra Vejle til Billund, så den står klar allerede i 2024.

Netop en jernbaneforbindelse til lufthavnen i Billund har været et af stridspunkterne og et af Dansk Folkepartis afgørende krav i forhandlingerne.

Togfonden indeholder 28,5 milliarder kroner, som regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten er enige om at hente ved en ændret beskatning af de selskaber, der henter olie op af undergrunden i Nordsøen.

Pengene skal bruges til at elektrificere jernbanenettet og sikre timedrift mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg. Det skal ske med de såkaldte superlyntog, som kun stopper i 10 udvalgte byer.

Den ambitiøse plan kræver dog store investeringer i jernbanenettet, og det er de forhandlinger, der i øjeblikket er i gang og altså på vej ind i den afgørende fase.

En aftale skal gerne på plads, inden ministeren i begyndelsen af det nye år indleder forhandlinger med DSB om driften på størstedelen af de danske togstrækninger.

Står fast på togbro over Vejle Fjord

Et andet af stridspunkterne er en ny jernbanebro over Vejle Fjord, men her har regeringen slået hårdt på, at den er nødvendig for at skære tilstrækkelig mange minutter af rejsetiden i Jylland.

Ud over de specifikke projekter, som retter sig direkte mod timedriften, inkluderer aftalen en række tiltag, som skal sørge for bedre forbindelse fra oplandet til de stationer, hvor superlyntogene kommer til at gøre holdt.

De mange projekter skal igangsættes inden 2025.