Jubel og skuffelse i Billund efter droppet togbane

Regeringen foreslår i det netop udgivne transportudspil at droppe en togforbindelse til Billund Lufthavn. Det forslag udløser delte reaktioner.

Der er både glæde og utilfredshed i Billund Kommune, efter regeringen torsdag middag præsenterede det nyeste transportudspil.

I dette fremgår nemlig, at regeringen foreslår at droppe planerne om Billundbanen - en togforbindelse mellem mellem Jelling og Billund.

Forklaring fra transportudspil

"Regeringen foreslår at annullere anlæg af en jernbane til Billund, som oprindeligt blev besluttet i Togfonden og som senere også indgik i VLAK-regeringens investeringsplan ”Aftale om et sammenhængende Danmark”. Trods den store investering vil jernbanen ikke give nogen væsentlig forbedring for passagererne i forhold til den nuværende busløsning. Derfor har projektet også et betydeligt negativt samfundsøkonomisk afkast og går imod muligheden for en mere effektiv jernbane, da driften kræver et betydeligt årligt tilskud," står der i regeringens transportudspil.

Kilde: Danmark fremad - Infrastrukturplanen for 2035.

Modstandsgruppe jubler

- Det er en vanvittig stor lettelse, siger Martin Fogh Skovlyst.

Han er formand for gruppen 'Drop Billundbanen', der har eksisteret siden 2014, samme år som banen blev vedtaget med Togfonden.

billundbane
Foto: Thor Hedegaard

Udover at banen ville ødelægge landskabet i formandens baghave, mener han også, at planen var "økonomisk vanvittig". Her refererer han til BaneDanmarks økonomiske udregninger i forbindelse med etablering og drift af banen.

I december 2018 sendte BaneDanmark et I beslutningsgrundlag til forligspartierne bag togfonden. I det står: "Samfundsøkonomien ved etablering af en ny bane til Billund er negativ, idet omkostningerne til at anlægge og drive banen overstiger summen af billetindtægter og tidsgevinster for de rejsende."

Overraskende melding mener lufthavnen

I Billund Lufthavn er reaktionen over det nye transportudspil dog en helt anden:

- Jeg er både skuffet og overrasket, siger Jan Hessellund, der er direktør for Billund Lufthavn. 

Skuffelsen skyldes blandt andet, at infrastrukturplanen tilgodeser Københavns Lufthavn, hvor der er planer om forbedringer af infrastrukturen. Her foreslås Sydkorridoren, der vil give togafgange fra Vestdanmark til Amager, hvor lufthavnen ligger, uden at skulle ind omkring Københavns Hovedbanegård. 

- Vi bliver ikke anerkendt for at være et internationalt trafikknudepunkt, mener direktør for Billunds Lufthavn.

Argumentet om negativ samfundsøkonomi køber han ikke og henviser til, at Sydkorridoren (tidl. Ring Syd), ifølge BaneDanmarks beslutningsgrundlag fra november 2017, heller ikke er samfundsøkonomisk rentabel.

Fokus på mindre biltransport

Jan Hessellund mener i stedet, at man for eksempel skal se på, hvad togbanen vil gøre for den grønne omstilling. Ifølge direktøren er det kun seks procent af lufthavnens passagerer, der bruger offentlig transport dertil.

I BaneDanmarks beslutningsgrundlag vurderes det, at Billundbanen årligt ville blive brugt af cirka en million rejsende i 2025. Af dem vil 600.000 passagerer være rejsende til og fra Billund Lufthavn. Det vil svare til cirka 14 procent af det forventede antal lufthavnspassagerer i 2025. Og dermed en stigning i antallet af passagerer, der lader bilen stå hjemme.

Intet er sikkert endnu

Formand for 'Drop Billundbanen', Martin Fogh Skovlyst,  vil meget gerne lukke gruppen, men det bliver ikke i eftermiddag. Regeringens forslag om at droppe banen skal først vedtages endeligt. Det tror Martin Fogh Skovlyst dog på vil ske.

For lufthavnsdirektøren er der stadig et lille håb.

- Det er på ingen måder slut, siger han.

Næste skridt er de kommende forhandlinger om regeringens udspil om infrastrukturen.


Her ses de ellers foreslåede linjeføringer for Billundbanen.
Her ses de ellers foreslåede linjeføringer for Billundbanen.
Foto: Banedanmark