Lego bliver større og større på verdensplan og ventes nu at sidde på 5,5 procent af det globale legetøjsmarked.
Derfor lå Lego-produkter i enhver afskygning under ethvert juletræ i Danmark for en måned siden, da gaverne blev fordelt.
Men de populære plastikklodser og modellerne i alle farver og former lå også under træerne i resten af verden.
Legetøjsgigantens fremgang synes næsten ingen ende at tage efter selskabets kriseår med talrige fyringer, skift på chefposter og en ny kurs i driften.
Den krise, de fleste af os andre har mærket, er næsten fløjet forbi Lego.
Nu er Legos fremgang i de enkelte lande helt oppe på mellem 7 og 70 procent i 2010 i forhold til året før.
- Vi regner med måske at runde en markedsandel på 5,5 procent i 2010 mod 4,8 procent året før, siger Mads Nipper, koncerndirektør i Lego.
Nye arbejdspladser
Årsregnskabet fra Lego og den endelige opgørelse over salget i 2010 bliver først fremlagt i marts, og koncernen understreger, at fremgangen er sket, uden at der er flyttet arbejdspladser til udlandet.
Tværtimod er der skabt flere hundrede nye arbejdspladser, primært funktionærer, udviklere, ingeniører m.v., i Danmark.
- Det er Rusland, der topper med 70 procent, men på vores vigtigste marked, det amerikanske, er fremgangen på 26-27 procent. Og i Storbritannien ligger salgsfremgangen på 40-50 procent, siger Mads Nipper.
I Danmark er fremgangen væsentligt mindre, oplyser han.
Vækstraterne i Lego må være til stor misundelse i andre danske virksomheder.
I fjor steg salget af Lego fra butikkerne til forbrugerne med 22,4 procent, og Mads Nipper anslår, at det globale butikssalg af Lego-produkter i 2010 steg med 22-23 procent.
Samtidig steg det globale legetøjsmarked kun med 1-2 procent.
De største hits i Legos sortiment er Lego City og Star Wars-produkterne, men også salget af Duplo for de mindste samt Harry Potter har noteret fremgang.