Kanonsalg hos Lego

Lego vinder igen markedsandele på det internationale legetøjsmarked. Der ventes nyt rekordregnskab om en måned

Lego bliver større og større på verdensplan og ventes nu at sidde på 5,5 procent af det globale legetøjsmarked.

Derfor lå Lego-produkter i enhver afskygning under ethvert juletræ i Danmark for en måned siden, da gaverne blev fordelt.

Men de populære plastikklodser og modellerne i alle farver og former lå også under træerne i resten af verden.

Legetøjsgigantens fremgang synes næsten ingen ende at tage efter selskabets kriseår med talrige fyringer, skift på chefposter og en ny kurs i driften.

Den krise, de fleste af os andre har mærket, er næsten fløjet forbi Lego.

Nu er Legos fremgang i de enkelte lande helt oppe på mellem 7 og 70 procent i 2010 i forhold til året før.

- Vi regner med måske at runde en markedsandel på 5,5 procent i 2010 mod 4,8 procent året før, siger Mads Nipper, koncerndirektør i Lego.

Nye arbejdspladser

Årsregnskabet fra Lego og den endelige opgørelse over salget i 2010 bliver først fremlagt i marts, og koncernen understreger, at fremgangen er sket, uden at der er flyttet arbejdspladser til udlandet.

Tværtimod er der skabt flere hundrede nye arbejdspladser, primært funktionærer, udviklere, ingeniører m.v., i Danmark.

- Det er Rusland, der topper med 70 procent, men på vores vigtigste marked, det amerikanske, er fremgangen på 26-27 procent. Og i Storbritannien ligger salgsfremgangen på 40-50 procent, siger Mads Nipper.

I Danmark er fremgangen væsentligt mindre, oplyser han.

Vækstraterne i Lego må være til stor misundelse i andre danske virksomheder.

I fjor steg salget af Lego fra butikkerne til forbrugerne med 22,4 procent, og Mads Nipper anslår, at det globale butikssalg af Lego-produkter i 2010 steg med 22-23 procent.

Samtidig steg det globale legetøjsmarked kun med 1-2 procent.

De største hits i Legos sortiment er Lego City og Star Wars-produkterne, men også salget af Duplo for de mindste samt Harry Potter har noteret fremgang.