Kritik: Legoland Billund Resort modtager skattekroner til kampagne

Et samarbejde ved navn Legoland Billund Resort har de seneste tre år fået 16 millioner støttekroner fra Region Syddanmarks vækstpulje. Pengene går til international markedsføring.

Et turismesamarbejde mellem Legoland, Lalandia, Giveskud Dyrepark og de otte kommuner omkring Billund, det såkaldte Legoland Billund Resort, har i de sidste tre år fået 16 millioner støttekroner fra Region Syddanmarks vækstpulje. Tallene er opgjort af Center for Landdistrikts-forskning på Syddansk Universitet.

Og de offentlige midler svarer til, at Legoland Billund Resort har fået 85 procent af de penge, som Region Syddanmark har til at fremme væksten. Og det møder nu kritik.

- Man har givet penge til at medfinansiere de private aktørers egen markedsføringsmidler – det vil sige, at man putter lidt ekstra penge oveni, og så regner man så med en ekstra aktivitet i regionen, siger professor og centerleder ved Center for Landdistriktsforskning på Syddansk Universitet, Anne-Mette Hjalager.

Anne-Mette Hjalager mener nemlig ikke, at midlerne til kampagne har givet noget udvikling.

- Det, jeg kan se, er, at det er en utrolig traditionel form for markedsføringskampagne. Det er alle de traditionelle virkemidler, man bruger - og som jeg tror, de pågældende meget store og meget professionelle virksomheder, vi har med at gøre, alligevel ville have sat i værk også uden skatteydernes medfinansiering.

Derfor opfordrer Anne-Mette Hjalager til, at Region Syddanmark genovervejer de turismefremmende midler.

- Måske skulle regionen sætte sig sammen og se på, om de kunne skrue det sammen på en lidt mere hensigtsmæssig måde, siger hun.

Afviser kritikken

Karsten Uno Petersen, der er socialdemokratisk medlem af regionsrådet i Region Syddanmark og medlem af Syddanmarks vækstpulje, der er med til at fordele midlerne, afviser dog kritikken.  

- Vi tænker i udvikling, og vi tænker på, at hvis man får et stort brand ud i verden, som kan tiltrække en masse turister til landet, så kommer det også de andre deltagere i det her samarbejde til gode, siger han til TV SYD og uddyber:

- Det er ikke kun Legoland og Lalandia, der bliver markedsført af det her. Der er jo også markedsføring af eksempelvis Ribe Vikingecenter og hoteller i Fredericia og så videre – og de er faktisk ret glade for det.