Oplevelses-center midt i Billund

Legos historie er i høj grad Billunds historie. Og på den måde sluttes ringen, når Lego laver et nyt oplevelsescenter, hvor byens gamle rådhus lå.

Kirkbi købte for to år siden byens gamle rådhus. Her vil det kommende oplevelsecenter, som ventes at åbne om tre til fem år, blive placeret.

Kjeld Kirk Kristiansen, Lego-ejer, understreger, at placeringen midt i Billund er vigtig.

- Lego Koncernen har sit udspring i Billund, og vi ønsker at være med til at udvikle og skabe liv i byen og gøre den attraktiv for både borgere og besøgende udefra. Lego Brand House er et af vore bidrag i forbindelse med visionen om, at Billund skal være Børnenes Hovedstad, siger han.

Ikke plads

Lego har i dag indrettet sit museeum, Lego Idé Huset, i en del af den første fabrik. Her er hele koncernens historien fortalt - fra trælegetøj til de nyeste produktserier.

- Alle, der har besøgt det, har været meget begejstrede for at få den dybe oplevelse af, hvad det hele drejer sig om i vores virksomhed, siger Kjeld Kirk Kristiansen. Mange har spurgt, om vi ikke kunne dele den oplevelse med flere besøgende, dvs. den brede offentlighed. Det er Idé Huset slet ikke egnet til, fordi de fysiske rammer ikke kan rumme det. Det er tiltænkt medarbejdere og forretningsforbindelser.

Lego-legen

- Men interessen har skabt drømmen om et egentligt Lego oplevelsescenter. Det bliver et sted, hvor man kan få en aktiv og sjov, men samtidig lærerig og inspirerende oplevelse ? med udgangspunkt i alt det, som Lego-legen har at byde på. Med centret får vi mulighed for at vise, hvordan børn lærer gennem Lego-legen.

- Vi kan kombinere den akademiske viden om legens udviklende egenskaber med selve klodsen, så børn og forældre oplever på deres egen krop, hvad LEGO legen kan. Samtidig kan vi fortælle virksomhedens historie på en engagerende måde, der afspejler vores værdier, fortæller Kjeld Kirk Kristiansen om projektet.

Historien har altid betydet meget i Lego-koncernen. Derfor regner den administererende direktør, Jørgen Vig Knudstorp, med, at medarbejderne bliver faste gæster:

- Jeg ser det også som et hus for medarbejderne og deres familier ? hvor alle har mulighed for at lære mere om virksomheden, vores produkter, vores brand og ikke mindst vores værdier, siger han.

Projektansvarlig Hans Peter Folmann arbejder i øjeblikket med at definere konceptet for et Lego Brand House sammen med en række bureauer. Der stræbes mod en åbning i 2016.