SAS-piloter siger ja til ny overenskomst efter konflikt

Kæmpeflertal af SAS-piloter har stemt ja til aftale, der blandt andet betyder genansættelser og lavere løn.

93 procent af de danske piloter i SAS, der har skullet stemme om en ny overenskomst, har sagt ja til aftalen, som blandt andet betyder genansættelser, længere arbejdsuger og lavere løn.

Det oplyser Dansk Metal lørdag morgen. Piloterne kunne stemme ja eller nej til den nye overenskomst frem til midnat fredag aften.

Også piloterne i Sverige og Norge har sagt ja til aftalen.

- Det er jeg utroligt glad for. Det er jo lidt atypisk, at man ser, at en overenskomstforhandling ender ud i, at man laver aftaler, der reducerer løn og vilkår, siger Keld Bækkelund Hansen, der er forhandlingschef i Dansk Metal.

- Så derfor var det selvfølgelig spændende, hvordan vores medlemmer så på den nye overenskomst. Men de kunne også godt se, at det var en nødvendighed i forhold til SAS' situation.

Tilbudt genansættelse

Det var efter måneders tovtrækkeri, at SAS og de strejkende piloter i SAS Pilot Group endelig nåede til enighed om en overenskomst den 19. juli. Det var med til at afslutte to ugers strejke.

En del af baggrunden for konflikten mellem SAS og piloterne var, at SAS under coronapandemien måtte opsige omkring halvdelen af piloterne.

Med den nye overenskomst vil alle 450 opsagte piloter blive tilbudt en genansættelse i fremtiden.

Samtidig kommer SAS' piloter til at gå 25 procent ned i løn. Grænsen for arbejdsbyrden hæves fra 47 timer til 60 timer om ugen.

Færre SAS-fly i Billund

I øjeblikket har SAS to ruter fra Billund til to andre skandinaviske hovedstæder - nemlig Oslo og Stockholm. Under strejken har de to ruter ikke været berørt, da de flyves af en underleverandør.

Siden covid-19 har der været færre starter og landinger med SAS-fly i Billund Lufthavn.

I forbindelse med pandemien indstillede SAS nemlig flyvningen mellem Billund og København. 

Administrerende direktør i Billund Lufthavn, Jan Hessellund, har tidligere sagt til TV SYD, at han håber, at den nye aftale giver mulighed for et comeback, når SAS skal forsøge at genvinde flyvehøjde i den benhårde europæiske luftfartsbranche.

- SAS har en hub (knudepunkt, red.) i København, og for at det giver mening, så skal der jo flyves nogle passagerer til og fra sådan en hub. Og vi har masser af passagerer i Vestdanmark, som kunne bruge hub'en i København til for eksempel oversøiske rejser, sagde direktør Jan Hessellund i juli.

- Det kan styrke os. Vi er forbundet med så meget, og vi har fremgang. Vi har flere rejsende nu end i 2019.