Afhængighed er et begrænset problem i e-sport

Ifølge ph.d.-studerende er det sjældent, at e-sport fører til afhængighed. Men adfærden omkring computerspil er alligevel ikke nem at ændre.

15-årige Steffen Hyldgaard blev, som vi har fortalt på TV SYD, afhængig af e-sport. Det gik ud over hans fravær i skolen og hans karakterer. Et efterskoleophold har dog været med til at rode bod på sagerne.

Skal man tro Anne Fiskaali Elkjær, der er ph.d.-studerende ved Psykologisk Institut på Aarhus Universitet, og som desuden har specialiseret sig i e-sport, så er Steffen Hyldgaards historie en af de mere sjældne.

- Vi ved ikke præcist, hvordan det ser ud i Danmark, men kigger man på studier fra andre europæiske lande, så ser det ud til, at mellem en 0,5 og 1,5 % faktisk er afhængige, så det hører til fåtallet, at det sker, siger hun til TV SYD. 

Lettilgængelige og motiverende

Anne Fiskaali Elkjær mener, at spillenes tilgængelighed er noget af det, der kan være med til at skabe afhængighed. Brugerne er blot et klik fra at være sammen med deres venner, men samtidig er der flere andre ting, som også spiller ind.

- Computerspil er designet til at være helt vildt motiverende. De er designet til at give spilleren en oplevelse af at overkomme udfordringer og hele tiden blive bedre – og det er jo egentlig en god ting, siger hun til TV SYD.

Man kan ifølge Anne Fiskaali ikke ændre noget ved de unges adfærd ved at tage muligheden for at spille fra dem. For den unge skal nok finde en vej udenom på samme måde, som Steffen Hyldgaard gjorde ved blandt andet at pjække fra skole. 

Der skal skabes rammer og forståelse

Den unge skal først og fremmest selv være med på, at der skal ske en ændring, hvis der skal ændres på adfærden omkring computerspil, siger Anne Fiskaali Elkjær og understreger, at de unge ikke kan løfte opgaven alene.

- Det er noget den unge ikke kan gøre selv, det kræver at folk omkring en også hjælper. Det er sindssygt svært at komme ud af det uhensigtsmæssige mønster, man er kommet ind i. Forældrene skal hjælpe til, at den unge ændrer sin adfærd og tanker omkring gaming, siger hun til TV SYD.

Det, man som forældre kan gøre, er blandt andet at sætte sig ind i,  hvorfor de unge synes, det er så fedt at spille. På den måde kan det måske blive nemmere at sætte rammer for, hvornår der spilles computer.