Er din rejse aflyst på grund af corona? Sådan er du stillet

Forbrugerrådet Tænk hjælper med at forstå, hvordan du er stillet, hvis din rejse er aflyst på grund af corona.

TV SYD bringer i dag en artikel med Poul Svendborg Sørensen fra Esbjerg, der har kæmpet for at få pengene tilbage for sin rundrejse i Europa. Læs den her:

På den baggrund har vi talt med Forbrugerrådet Tænk om, hvordan man er stillet, hvis man ligesom Poul Sørensen har bestilt en rejse, der er blevet aflyst.

Politisk rådgiver hos Forbrugerrådet Tænk, Vibeke Myrtue Jensen, hjælper her med at forstå reglerne.

Vibeke Myrtue Jensen er politisk rådgiver hos Forbrugerrådet Tænk
Vibeke Myrtue Jensen er politisk rådgiver hos Forbrugerrådet Tænk
Foto: Tirpitz/Pressefoto

Sådan er du stillet, hvis du har bestilt en rejse

Selvom situationen med corona-virus er force majeure, så betyder det ikke, at rejsearrangøren ikke har noget ansvar.

Dine rettigheder kommer an på, om du har købt rejsen gennem et rejseselskab, eller om du har købt den direkte hos et hotel eller et flyselskab.

Ved charterrejser og pakkerejser

Hvis du har bestilt en charterrejse eller en anden pakkerejse, kan der være forskel på dine muligheder for at få pengene tilbage, alt efter om afrejsen er før eller efter 10. maj.

Har du købt en rejse med afrejse før 10. maj, kan du få alle penge retur uden at betale et afbestillingsgebyr.

Hvis afrejse ligger efter 10. maj er det endnu ikke sikkert, om du kan få alle pengene tilbage. Desuden kan du risikere at skulle betale et afbestillingsgebyr.

Rejsebureauet kan måske ombooke din rejse længere ud i fremtiden, selvom det ikke er forpligtet til at gøre det.

Alternativt kan rejsebureauet tilbyde dig et tilgodebevis i stedet for din rejse, hvis du ikke er berettiget til at få dine penge tilbage.

Ved flyrejser

Hvis du har købt flybilletter direkte hos flyselskabet eller gennem et rejseselskab, afhænger din situation af, om du selv aflyser rejsen, eller om flyselskabet aflyser.

Hvis du selv aflyser, har du ikke ret til at få pengene tilbage – uanset om du har købt flybilletten gennem flyselskabet eller en tredjepart.

Hvis flyselskabet derimod aflyser, har du derimod ret til at få pengene tilbage – uanset om flybilletten er købt gennem flyselskabet eller en tredjepart. Du kan også få ombooket din rejse eller få et tilgodebevis.

Forbrugerrådet Tænk anbefaler, at man kontakter begge parter, hvis man ønsker at få pengene tilbage.

Ved hotelophold

For overnatninger på hotel og lignende er reglerne lidt anderledes.

Hvis hotellet aflyser, skal du som udgangspunkt have pengene for opholdet tilbage. Hvis du selv aflyser, så gælder de aftalevilkår, der er indgået i købet.

Læs mere om dine rettigheder hos Forbrugerrådet Tænk her.