Fede tider for campingbranchen

Imens lufthavnene er tomme, så kan campingfolket mærke en øget interesse fra danskerne, når der skal planlægges sommerferie.

Ægteparret Gitte Rasmussen og Hans klitgaard skulle egentlig have været på ferie i Italien denne sommer, det blev Danmark i stedet.

- Vi havde snakket om at købe en campingvogn til efteråret, men da vi kunne se, at det kommer til at knibe med at tage til italien, hvor vi plejer at være, så var det nok en ide at gøre det nu, fortæller Gitte Rasmussen.

Campingbranchen oplever fremgang under coronakrisen.
Campingbranchen oplever fremgang under coronakrisen.
Foto: Heidi Godskesen Rasmussen

Campingvognen er blevet populær under coronakrisen. Sådan lyder melding fra Adria, som er Danmarks største mærke indenfor campingvogne. Her har de oplevet en stigning i den første uge i maj på 32 procent i forhold til samme uge sidste år.

- Vi har længe sukket efter unge mennesker og unge familier, der vil genopdage camping. Det er i høj grad dem, vi ser i butikken, og ældre par, der ikke har prøvet camping før, men nu er klar til at handle og vil på camping i år, fortæller administrerende direktør hos Adria, Per Højgaard.

- Camping var allerede i en positiv udvikling, det er bare blevet endnu bedre under coronaen, tilføjer han.

Selvom det nye campingpar, Gitte Rasmussen og Hans Klitgaard, nu satser på livet på veje og pladser i Danmark, ærgrer de sig dog over, at de ikke kan komme til italien.

- Det er lidt kedeligt. Men der er meget, vi ikke har set i Danmark – det er det, vi har tænkt os at se nu, fortæller Gitte Rasmussen, som dog har fået en ny bekymring.

- Spørgsmålet er, om vi kan få en plads. Jeg tænker, der bliver rift om pladserne derude, tilføjer hun.

Til trods for at den øgede interesse for camping lige nu tilskrives coronavirussen, tror Per Højgaard dog ikke, at der er tale om en campingboble.

- Jeg er slet ikke et øjeblik i tvivl om, at når folk får øjnene op for, hvad den her ferieform kan, så hænger de i, siger han.