Unge iværksættere får flyvende start under coronakrisen

Det var et nervøst iværksætterpar, der i marts lancerede deres nye smoothie-koncept. Siden er det gået over al forventning.

Det lignede en hård fødsel, da 23-årige Markus Hauge Pedersen og 27-årige Didde Hermansen fra Kolding skulle gå i luften med deres forretningsdrøm i marts.  

De stod nemlig klar med en helt ny hjemmeside, hvor de ønskede at sælge grøntsagssmoothie-blandinger til Jylland og Fyn. Samtidigt stod en pandemi for døren, og det gav sved på panden hos de unge iværksættere.

- Vi var rigtig nervøse, da vi skulle åbne, for det er en drøm, vi har gået med i tre år. Så vi var bange for, at coronavirussen ville stoppe det hele for os, siger Didde Hermansen, der står bag forretningen Komplet-Smoothie, hvor man kan bestille smoothieblandingerne lige til døren.

Men virkeligheden viste sig at blive en helt anden.

- Vi havde sat os det mål at få 20 ordrer fra nogle, vi ikke kendte, men allerede to uger efter vi startede, var vi oppe på 70. Så vi er super glade for, hvordan det er gået her i starten, fortæller iværksætteren fra Kolding.  

Trodser den generelle oplevelse

Coronakrisen har ellers sat sine bekymringer hos mange start-up virksomheder. En undersøgelse om iværksættere og start-ups fra Danske Bank viser, at 77 procent regner med indtægtstab under coronakrisen, og det udgør pt. den største bekymring hos 63 procent af de adspurgte.

Bekymringen har da også ramt koldingenserne, men efter den flyvende start med masser af leveringer i marts er nervøsiteten lagt på hylden.

- Jeg kan godt se, at vi er det lidt modsatte af det generelle billede. Heldigvis for det. Og så har vi også forsøgt at holde omkostningerne meget lave, siger Didde Hermansen.

Det har da også været en strøtanke hos de forretningsdrivende, at salget kan være gået godt, fordi flere måske har tænkt på immunforsvaret, siden covid-19 kom på alles læber.

- Jeg tror, det har været en god medvirkende faktor, at mange tænker på sundhed. Så er vores blandinger nemt og sundt, og så tænker man, at man kan give den en skalle, siger den 27-årige iværksætter.

På vej til at dække det meste af landet

Selvom de første to måneder har været bedre end forventet, betyder det ikke, at parret nu har tænkt sig at hvile på laurbærrene. For den drøm, der startede med en hjemmelavet smoothie i en eksamenstid, skal ud til endnu flere.

Næste skridt er derfor at få Sjælland med på leveringskortet.

- Vi fortsætter med at ekspandere. Vi er ved at åbne for levering til Sjælland indenfor den næste måned eller to, fordi vi har fået rigtig mange henvendelser derfra. Og så vil vi også gerne sælge til hotelkæder, fortæller Didde Hermansen.

Opdatering: Denne artikel er opdateret den 13/5 2020, hvor tallene fra undersøgelsen fra Danske Bank er rettet. Tidligere fremgik det, at 81 procent regner med indtægtstab, og at det er den største bekymring for 69 procent af iværksætterne. Tallene er imidlertid blevet opdateret og derfor rettet til hhv. 77 procent og 63 procent.