Fjernede plakater gav ekstra mange cirkusgæster

Publikumstallet steg på grund af debatten mellem Cirkus Arena og Varde Kommune om at tage cirkusplakaterne ned under Dronningens besøg i weekenden.

Dårlig omtale er bedre end ingen omtale, sagde rejsekongen Simon Spies.

Den læresætning gælder tilsyneladende også for den opildnede debat i medierne mellem Cirkus Arena og Varde Kommune.

Vi prøvede også at holde liv i historien. Det skal ikke være nogen hemmelighed. Men vi havde ikke forestillet os, at det blev så stort. Debatten var ikke kun national. Den blev også omtalt i Tyskland og England.

- Jeg vil ikke kalde det dårlig omtale. Men der var tale om en exceptionel situation. Vi besøger 110 byer, så normalt er kommunerne jo vores samarbejdspartner – og vi skal selvfølgelig ikke slås med dem. Heller ikke fremadrettet, siger turnéchef hos Cirkus Arena, Klaus Jochumsen, til TV SYD.

Der var nemlig markant flere publikummer til forestillingen søndag, end der var til forestillingen sidste år.

- Vi havde 12-13 procents fremgang i Varde i forhold til sidste år. I andre byer har vi tre-fire procents fremgang eller tilbagegang. Så debatten havde helt klart en effekt, understreger turnéchefen.

Striden begyndte, da Varde Kommune ville have Cirkus Arena til at tage plakaterne ned i lygtepælene på Dronning Margrethes rute gennem Varde.

Det nægtede Cirkus Arena, og derfor fjernede Varde Kommune selv plakaterne.

- Varde Kommune har sagt til mig, at de var kede af, at kommunikere gennem medierne. Men grunden var, at de ikke svarede på mine mails og telefonopkald. Det var først, da vi kontakte de lokale medier, at Varde Kommune skiftede hest, så der kom gang i den.

Men da først debatten gik i gang i medierne, så hoppede Cirkus Arena med på vognen.

- Vi prøvede også at holde liv i historien. Det skal ikke være nogen hemmelighed. Men vi havde ikke forestillet os, at det blev så stort. Debatten var ikke kun national. Den blev også omtalt i Tyskland og England.

Mange var på Cirkus Arenas side i debatten. Det kom til udtryk på antallet af solgte billetter til forestillingen.

- Det er historien om den store kommune, der forsøger at knække det lille cirkus – og så med noget royalt oveni, slutter Klaus Jochumsen.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her, eller ændre din browsers indstillinger.