Esbjerg fB med uholdbar økonomi: - Vi skal i 1. division i første hug

Foto: Arkiv. TV SYD.
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

I serien 'Esbjerg fB - Love it or Leave it' følger man Esbjerg fBs nedtur til 2. division. En nedtur, der har stor økonomisk betydning for den traditionsrige klub, fortæller klubben selv og en sportsøkonom.

OBS: Artiklen er udgivet den 16. september 2022 og kan derfor indeholde elementer, som ikke er retvisende med EFBs nuværende situation. 

I Esbjerg fB har man ikke været i 2. division i 28 år, og det er derfor en helt anden form for indkomst, som den traditionsrige klub har at gøre godt med nu.

Helt konkret er der nogle indtægter, som bliver mindre og nærmest helt forsvinder. 

Ifølge direktør Jens Hammer, men også sportsøkonom Kenneth Cortsen, er det særligt tv-penge og såkaldte solidaritetspenge, der er den største post, som ændres på.

Ingen produkter bliver mere værd af at rykke ned. Sådan er det bare

Mathias Rønn, Kommerciel Chef, Esbjerg fB

Et ringere produkt

I Danmark er Superligaen det forjættede land, når det handler om økonomisk velstand i en fodboldklub, forklarer Kenneth Cortsen.

- Når det handler om elementer som seværdig fodbold, stadionoplevelsen, værdien af et sponsorat og meget andet, så er der bare klart flest penge at hente i Superligaen, siger han.

TV-penge er det mest mærkbare, når det kommer til klubbens indtægter, hvis man sammenligner med, da klubben var i Superligaen eller 1. division.

Den situation ville den kommercielle chef i Esbjerg fB, Mathias Rønn elske at stå i. Han har prøvet det før, da han var i FC København.

- Ingen produkter bliver mere værd af at rykke ned. Sådan er det bare. Et eksempel er de 3D-tæpper, man nogle gange ser ved siden af målene under kampe. Det kan du få 100.000 kroner for i Superligaen, mens det i 2. division koster mere at producere end du kan tjene, fortæller han. 

Stillinger skåret væk

I sommeren nedlagde man en grafiker-stilling og en sportslig koordinator-stilling for at forsøge at tilpasse sig de faldende indtægter. 

Vi har ikke skåret ned på setuppet. Det er rigtig dyrt, og det betyder, at vi skal i 1. division i første hug

Jens Hammer, Direktør, Esbjerg fB

Derudover er en god håndfuld af 'de dyre drenge', spillere som havde løntunge kontrakter, også færdige i klubben efter kontraktudløb. 

- Vi har været nødt til at spare i administrationen, og så har vi sparet en del på kontraktudløb. Så de enkelte nye spillere, vi har hentet ind, har været til en lavere løn, siger direktør i Esbjerg fB Jens Hammer. 

Det har været nogle af de ofre, som klubben har måtte gøre, da bestyrelsen i Esbjerg fB har besluttet sig for at bevare et dyrt fuldtidsprofessionelt setup - som det eneste hold i 2. division.

Denne sommer har Esbjerg fB sagt farvel til flere af de løntunge spillere og skåret ned på lønudgifterne. Sidste sommer tog daværende direktør, Brian Bo Knudsen også afsked med en lang række spillere. Foto: TV SYD

Klubben fortsat fuldtidsprofessionelle spillere, fysioterapeuter, fysisk træner, angrebstræner og flere andre trænere omkring førsteholdet. 

Derudover kører holdet stadig til udebanekampe i deres spillerbus med fast chauffør og spiller hjemmebanekampe på Blue Water Arena, der har plads til 17.442 tilskuere.

- Vi har ikke skåret ned på setuppet. Det er rigtig dyrt, og det betyder, at vi skal i 1. division i første hug, hvor der er flere penge at hente for os, siger Jens Hammer. 

Sponsorbomben

Oven i nedrykningen og de faldende indtægter smed fast støtte og storsponsor, John Riis Andersen en bombe under Esbjerg fBs økonomi, da han besluttede sig for, at Claus Sørensen Fond Holding lader sit hovedsponsorat udløbe efter sommeren 2023.

- Hvorvidt vi vil tegne nyt sponsorat eller andet, det har jeg ikke lyst til at tage stilling til endnu. Der er længe til næste sommer, sagde John Riis Andersen søndag til TV SYD.

Sponsoren er i dag at finde på spillertøj, træningstøj, mens den ene tribune er opkaldt efter sponsoren, der ifølge JydskeVestkysten har smidt langt mere end 100 millioner kroner i klubben igennem årene. Derudover har flere sponsorer også tænkt sig at lade deres sponsorater udløbe, skriver Jydskevestkysten

Esbjerg fB meddeler, at 'de ikke har tænkt sigt at bidrage til sagen om hovedsponsorernes udmelding'. 

Derouten blandt sponsorerne skal ses som et mangel på viden om, hvordan en fodboldklub skal drives, mener sportsøkonom, Kenneth Cortsen. 

Han peger på, at man i klubben har skilt sig af med mange spillere og ledere, som ikke alene havde en markedsforståelse men også en kulturforståelse af, hvad klubben repræsenterer.

- Det bærer præg af, at kompetencerne til at drive en fodboldklub fortsætter med at være mangelfulde. Man kan få den tanke, at de nye amerikanske ejere ikke ved, hvordan man driver en fodboldklub, siger han. 

Da vi talte med kommerciel chef, Mathias Rønn, før melædingen fra John Riis Andersen, glædede han sig over, at klubben trods sponsorflugten havde landet omkring 10 nye sponsorer, der ville være med på Esbjerg fBs digitale rejse, som han har en ambition om at løfte.

Klubbens navn og brand blev trukket i gennem møllen i sidste sæson, da Arbejdstilsynet og Spillerforeningen førte sager mod klubben på grund af kaos under cheftræner Peter Hyballa.

Glæderne i en presset situation

Sæsonen 2022 bliver også et år med millionunderskud, fortæller Jens Hammer. Han glæder sig dog over, at visse indtægter ikke falder som frygtet. 

Igen i år har omkring 1.000 gæster købt sæsonkort til Blue Water Arena, mens der i gennemsnit er kommet lidt over 2.000 tilskuere per kamp i første del af sæsonen.

Antallet af fans har vist sig at være bedre end frygtet i de første par kampe ifølge direktør Jens Hammer. Sportsøkonom mener, at det vil falde over sæsonen.

En tilslutning han er overrasket over, da klubben udover nedrykningen har fastsat en billetpris på 90 kroner for en ståplads og 100-120 kroner for en siddeplads - hvilket flere fans også har udtrykt deres utilfredshed med.

- Det siger rigtig meget om EfB som kulturinstitution, og det er rigtig flot i 2. division, at så mange kommer. Jeg tror også, at folk har brug for gode oplevelser med flere sejre, og det har vi jo allerede i sæsonen nu, siger han.

Esbjerg fB - Love it or Leave it

I en ny dokumentarserie på TV SYD PLAY følger vi spillerne, ansatte og fans gennem en af de mest kaotiske og mindeværdige sæsoner i klubbens historie.

Serien 'Esbjerg fB - Love it or Leave it' handler om en hel bys forventninger til, at klubben skal rykke op i Superligaen med nye amerikanske ejere i ryggen. Historien blev dog en helt anden.

Du kan se serien på TV SYD PLAY. Serien kommer i 11 afsnit fordelt på tre udgivelsesdatoer (1/9, 8/9 og 15/9).

Men man skal nødvendigvis ikke være sikker på at opbakningen forbliver, mener Kenneth Cortsen.

- Når det bliver koldt, regnfuldt og mørkt, så kommer der nødvendigvis ikke så mange på stadion, så klubben kommer nok ikke til at bevare den samme indtægt som i de første kampe, siger han.

Esbjerg fB ligger nummer tre i 2. division med 13 point efter seks kampe.

Tema

EfB - Love it or Leave it

Største iltsvind i 22 år får kommune til at købe andel af stort projekt

Efter projekt Sund Vejle Fjord har varet i knap fem år, køber anden kommune sig ind i projektet. Video: Jakob Schjødt-Pedersen, TV SYD
Udgivet

Det femårige projekt Sund Vejle Fjord har indtil videre vist sig at have båret frugt - og det har fået en nærliggende kommune til at købe sig ind i projektet.

Målet om at genskabe en god og økologisk tilstand i Vejle Fjord har bredt sig ud over Vejle Kommune.

Nu har Fredericia Kommune nemlig købt sig ind i projektet. Det betyder, at de har fået en anpart på 20 procent, som dækker over finansiering og udlægning af de forskellige tiltag, blandt andet muslingebanker.

Hvad er projekt Sund Vejle Fjord?

Projekt Sund Vejle Fjord er et naturgenoprettelsesprojekt, der har til opgave at skabe et godt og økologisk miljø i Vejle Fjord.

Det sker ved disse fire marine naturgenopretningstiltag:

  1. Retablering af fortidens ålegræsbede

  2. Udlægning af nye muslingebanker

  3. Udlægning af stenrev

  4. Opfiskning af krabber

Kilde: Vejle Kommune

Ifølge formand for klima-, energi- og miljøudvalget i Fredericia Kommune, Tommy Rachlitz Nielsen (C), er det en nødvendighed.

- Vi har lige fået de nye tal for iltsvind, og det er jo skræmmende læsning – derfor har vi en pligt til at gøre noget, især over for de næste generationer, lyder det fra ham.

Projekt Sund Vejle Fjord startede i 2020, og har over en femårig periode haft et budget på 25 millioner kroner. Video: Jakob Schjødt-Pedersen, TV SYD

Miljømedarbejder i Fredericia Kommune, Tobias Bendixen, stemmer i. Han mener også, at tiltaget er et skridt i den rigtige retning.

- Det er en god idé, fordi vi har fokus på at forbedre vores hav- og naturmiljø. Det trænger til en kærlig hånd derude, og det er derfor vi især kigger på løsninger med stenrev, ålegræs og muslinger, fortæller han.

På en time kan én blåmusling filtrere fem liter vand for alger. Foto: Jakob Schjødt-Pedersen, TV SYD

Tiltaget kan ikke stå alene

Projekt Sund Vejle Fjord startede i 2020, og ifølge miljømedarbejder Tobias Bendixen har projektet indtil videre båret frugt.

Derfor tror han på, at det gør en forskel for Fredericia Kommune at være med i projektet.

- Vi samarbejder med Vejle Kommune og Syddansk Universitet. Sammen med dem følger vi med i, hvordan projektet går og ud fra det vurderer vi, om vi skal gøre det samme flere steder. Indtil videre kan vi i hvert fald se, at det går helt fantastisk, lyder det fra Tobias Bendixen.

Men selvom projektet indtil videre går som det skal, så pointerer Tommy Rachlitz Nielsen (C), at tiltaget ikke kan stå alene.

- Det her er en lille del af det. Der skal rigtig mange små skridt til, at vi kan tage dét lange skridt, der gør, at vi virkelig får vendt udviklingen, lyder det fra Tommy Rachlitz Nielsen, der tilføjer:

- Men hvis ikke vi gør noget, sker der i hvert fald ingenting. Det er derfor, at det her en god, men beskeden start.

Tidligere orkan truer Danmark med voldsomt vejr

Et udbredt regnvejr med vindstød af stormstyrke skal passere Danmark torsdag. Foto: Linda Mølgaard / Privatfoto
Af Jonas Damsbo
Udgivet
I samarbejde med TV 2 Vejr

Vindstød af stormstyrke kan medføre, at løse genstande flyver rundt, grene knækker af træerne, eller teglsten falder ned.

Et større regnvejr med vindstød op til stormstyrke truer med at ramme landet torsdag.

Der er tale om den tropiske orkan Kirk, som mandag formiddag befinder sig over Atlanterhavet som en kategori 1-orkan.

I løbet af natten til onsdag forventes Kirk at ankomme til det vestlige Europa, hvor den har mistet noget af pusten.

Dermed vil Kirk blot være et almindeligt efterårslavtryk, der ikke desto mindre vil give nogle meget våde døgn med dertilhørende kraftige vindstød i Vesteuropa – heriblandt Danmark.

Kirks forventede bane de kommende dage. Foto: TV2 Vejret

Op til 30 millimeter regn

Ifølge prognoserne vil det meste af landet stå op til en regnfuld torsdag morgen.

På dette tidspunkt ligger det nu tidligere orkanlavtryk lige syd for Danmark, men det vil i løbet af torsdagen bevæge sig op over landet.

I forbindelse med lavtrykspassagen bliver der hevet varm luft op over Bornholm, hvor temperaturen kan toppe med op til 17 grader, hvilket er lunt for årstiden.

Prognose torsdag eftermiddag. Kirk ligger lige hen over Danmark. Foto: TV2 Vejret

Sammenlagt kan der i forbindelse med Kirk komme op mellem 20 og 30 millimeter regn i løbet af torsdagsdøgnet.

Vådest forventes det at blive i det sydlige og østlige Jylland samt på Fyn og Sjælland.

Akkumuleret regn torsdag. Foto: TV2 Vejret

Vindstød af stærk storm

På bagsiden af regnvejret fra Kirk ventes kraftige vindstød.

Torsdag aften og natten til fredag kan der komme vindstød af stormstyrke over det nordvestligste og sydøstligste Danmark.

Særligt ved Skagerrak kan vindstødene blive meget kraftige med op til stærk storm i nattetimerne.

Prognose for vindstød fredag klokken 02. Foto: TV2 Vejret

Vindstød af stormstyrke kan medføre, at løse genstande flyver rundt, grene knækker af træerne, eller at der er nedfaldne teglsten.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_cbt Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
Chartbeat
_cb Chartbeat
userId tvsyd.dk
_chartbeat4_expires Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
visitedPagesV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
lidc LinkedIn
bscookie LinkedIn
li_gc LinkedIn
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
JSESSIONID LinkedIn
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com