3F: Konklusion efter skibsforlis er mystisk

Fagforeningen 3F's Transportgruppe langer ud efter Den Maritime Havarikommissions rapport efter skibsforlis i Esbjerg Havn i august sidste år.

Dønningerne går højt efter rapporten er offentliggjort. Fagforeningen 3F kalder den "mystisk".

I august blev slæbebåden Diver Master trukket ned under en aktion, hvor den skulle bugsere et af verdens største sejlskibe, det russiske Kruzenshtern, ud af havnen.

Rapporten erklærer kaptajnen for ukvalificeret. At han ikke havde de formelle kvalifikationer. Alligevel konkluderer havari-rapporten, at der ikke er nogen direkte sammenhæng mellem det og ulykken.

- Det er en mystisk konklusion, hvor havarikommissionen for alt i verden vil undgå at være til ulempe for erhvervet, siger Henrik Berlau, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe, til Fagbladet 3F.

Den maritime Havarikommission afviser kritikken, men den afviser også, at 3F kan få aktindsigt i sagens dokumenter, oversigt over tidsforbrug og oversigt over rejser, der er foretaget i forbindelse med opklaringsarbejdet.

Afvisningen sker med henvisning til, at medlemmerne af Den maritime Havarikommission er underlagt en særlig tavshedspligt.