Esbjerg Havn får verdens første landstrømsanlæg, der laver grøn el på brint

Snart kan skibe til kaj i Esbjerg Havn modtage grøn strøm fra verdens første mobildrevne landstrømsanlæg, der laver strøm lavet på brint.

Esbjerg Havn får i løbet af 2022 en generator - også kaldet et landstrømsanlæg - der kan producere el lavet på brint.

Dén brint er lavet på vindmølleenergi, hvilket derfor kan gøre den elektricitet, skibene får, mere grøn. 

Det er verdens første landstrømsanlæg, der er helt CO2-neutralt. Anlægget er udviklet af den esbjergensiske teknologivirksomhed CS electric A/S.

- Vi har fokus på at udvikle effektive og bæredygtige løsninger, og særligt inden for den maritime branche er vi klar med CO2-reducerende løsninger. Derfor er vi også stolte over at være med til at skrive historie sammen med Esbjerg Havn, når vi senere på året installerer verdens første landstrømsanlæg på grøn brint, siger Søren Mathiasen, der er direktør i CS electric A/S, i en pressemeddelelse.

Esbjerg Havn

I 2020 havde Esbjerg Havn 5.379 skibsanløb og er den største havn i Nordsøen. Mere end fire femtedele af den nuværende havvindkapacitet, der er installeret i Europa, er udskibet fra Esbjerg Havn.

Esbjerg Havn huser mere end 200 virksomheder, som tilsammen beskæftiger over 10.000 medarbejdere. Virksomhederne danner sammen en fuld forsyningskæde til offshore- og energiindustrien.

Landstrømsanlægget, der bygges på virksomheden i Esbjerg, bliver udstyret med brændselsceller, som er maskiner, der ved en elektro-kemisk proces omdanner et brændstof, i det her tilfælde brint, til elektrisk energi, som skibene, der lægger til i Esbjerg Havn, kan bruge. 

CS electric bygger verdens første landstrømsanlæg på grøn brint til Esbjerg Havn
CS electric bygger verdens første landstrømsanlæg på grøn brint til Esbjerg Havn

Overskudsenergi fra vindmøller til brint til el

Esbjerg Havn har i forvejen CO2-neutral strøm, og med det kommende nye landstrømsanlæg bruges også overskudsenergi fra vindmøller, som konverteres fra grøn brint til strøm, som skibene i havnen kan modtage. 

Dermed kan havnen levere al strøm helt CO2-neutralt.

- Det, at kunne digitalisere hele forsyningskæden fra produktion af hydrogen til levering af strøm til skibene, er en del af at gøre Esbjerg Havn CO2-neutral. Her er landstrøm fra brændselscellen en vigtig del, og projekter med CS electric A/S er epokegørende for den praktiske anvendelse af Power to X, siger Dennis Jul Pedersen, havnedirektør fra Esbjerg Havn, i en pressemeddelelse.

Anlægget kommer til at fylde det, der svarer til tre almindelige containere. Det kan flyttes rundt på havnen efter behov med lastbiler for at forsyne skibe, der ligger til kaj, med strøm.

Hvad er Power-to-X (PtX)

Power-to-X (PtX) defineres som processen, hvor grøn elektricitet omdannes til brint eller andre PtX-produkter baseret på brint. Disse produkter kan bruges i sektorer, hvor elektrificering ikke er en oplagt mulighed. F.eks. i den tunge industri og den tunge transport. Derfor er PtX en nødvendighed for at opnå et emissionsneutralt samfund.

Det første led i PtX-processen er omdannelsen af vand (H2O) til brint (H2). At spalte vandmolekylet kræver input af energi, som i PtX drives af grøn elektricitet fra f.eks. vindmøller eller solceller. Herefter kan brinten benyttes som energikilde, eller den kan danne base i en forædlingsproces, hvor brinten i et synteseanlæg kombineres med enten kvælstof (NH3) eller carbon (C) og danner en række nye PtX-brændsler, som har fællesbetegnelsen e-fuels.

Kilde: Dansk Energi