Fem elbiler markerer begyndelsen til enden for dieselbiler

Både kommunens pengekasse og kommunens miljøregnskab får det bedre med indkøb af elbiler til at erstatte dieselbilerne

Mette Sandfeld er hjemmesygeplejerske og er en af de kommunalt ansatte, der nu kan køre rundt i elbil.

Efter nogle timers kørsel i den spritnye Nissan onsdag formiddag er hun begejstret.

- Det går bare så let og glidende, siger hun.

I denne uge er de fem første elbiler rullet ind i Esbjerg Kommunes permanente bilpark. Økonomien og miljøpåvirkningen er de umiddelbare gevinster ved at sætte strøm til bilerne, men elbilerne skal også ses i en større sammenhæng, nemlig Esbjerg Kommunes ambition om at blive CO2 neutral.

- Vi kan ikke med et snuptag udskifte hele Esbjerg Kommunes bilpark. Det tillader økonomien ikke. Der sker en løbende udskiftning, og kan vi høste gode erfaringer med de første 5 elbiler, vil det være tungtvejende argumenter for at gå fra diesel til strøm, siger udvalgsformand for Plan & Miljøudvalget John Snedker, Socialdemokratiet.

Årligt opnår Esbjerg Kommune en driftsbesparelse på 1.150 kroner per bil sammenlignet med en dieselbil. Det vil være en betydelige besparelse, hvis den kan opnås på alle kommunens biler. Med økonomien på plads banes der vej for at flere el- eller brintbiler kommer til ifølge John Snedker.

 – Esbjerg Byråd har lige nikket til en ny Klima- og Energistrategi, hvor målet er at have reduceret CO2-udledningen med 30 procent i 2020. Vi vil være CO2-neutrale så hurtigt, som det er realistisk muligt, og det kræver, at vi går foran med det gode eksempel og satser på grønne transportformer, siger John Snedker.