Ikke nok at gøre tog attraktive

Der skal mere til end et dyk i rejsetiden for at gøre toget mere attraktivt end bilen, påpeger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, Esbjerg.

Det er kun godt, at den nye togplan sikrer kortere rejsetider med tog. Men hvis det skal kunne betale sig at tage toget frem for bilen, skal der også justeres på "de alt for dyre" billetpriser.

Det påpeger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, forud for forhandlingerne om, hvordan regeringens togfond på mere end 20 milliarder kroner skal fordeles.

Lavere priser?

- Hvis man satte priserne ned eller holdt dem i ro, ville det være klart medvirkende til, at flere gad at rejse med tog. Det er klart, siger han.

I dag koster det lidt under 800 kroner at rejse fra København til Aarhus tur/retur. Medmindre man har været ude i god tid og fået fingre i en af de langt billigere, men få Orangebilletter, der tilbydes på strækningen.

Sparer 9.000.000 timer

I regeringens udspil til et mere effektivt jernbanenet - "Timemodellen- højhastighed på den danske jernbane" - vurderes det, at danskerne kan spare op til ni millioner timer om året i transporttid.

Det skal ske ved blandt andet at indføre den såkaldte timeplan, der sikrer maksimalt én times rejsetid på strækningerne mellem landets største byer. Og ifølge Transportministeriet kan det på længere sigt åbne op for lavere billetpriser.

Men det er ikke godt nok, påpeger Henning Hyllested.

- Vi synes ikke, at det er noget, der skal tage rigtig lang tid. Det er sådan set noget, der er behov for nu. Togfond eller ej.

Kollektiv trafik

- Det er rigtig godt, at man kan køre hurtigere i tog, så det bliver mere konkurrencedygtigt i forhold til bilen. Men priserne i den kollektive trafik er for høje under alle omstændigheder, siger trafikordføreren.

Henning Hyllested tror ikke, at det kan lade sig gøre at sænke togpriserne, uden at staten og kommunerne giver et større tilskud til det.

- Vi anerkender ikke, at det er der ikke penge til. Hvis man vil have en effektiv og velfungerende kollektiv trafik samt have folk til at benytte den i stor udstrækning, er man også nødt til at se på at få bevilget de penge, der skal til, siger trafikordføreren.