JydskeVestkysten er nu sin egen herre

Syd- og Sønderjylland får nu en samlet regional medievirksomhed med dagblad, ugeaviser, radio og digitale aktiviteter ejet 100 procent af Den Sydvestjyske Venstrepresse, hvorved dagbladet JydskeVestkysten nu er herre i eget hus og ikke længere er en del af Berlingske-koncernen.

Berlingske Media trækker sig ud af alle avisudgivelser i området og har indgået en handel til 90 millioner kroner med Den Sydvestjyske Venstrepresse.

Handlen indebærer, at Berlingske Media afhænder sine 50 procent aktier i Syddanske Medier og ugeavisen Vesterhavsposten samt 100 procent ejerskabet af; Aabenraa Ugeavis, Sønderborg Ugeavis, Haderslev Ugeavis, Bovbladet og Kolding Ugeavis. Overtagelsesdagen er fastsat til den 15. september.

Som et led i handlen fortsætter Berlingske Media og Den Sydvestjyske Venstrepresse et tæt samarbejde bl.a. omkring redaktionelt indhold, bladsalg, tryk og udvikling af e-commerce forretningen Sweetdeal.

Forhandlingerne om konsolideringen af det syddanske mediemarked blev indledt før sommerferien, og første fase af drøftelserne er nu afsluttet.

Parterne er enige om at fortsætte forhandlingerne om fremtiden for Jysk Avistryk i Vonsild, hvor bl.a. JyskeVestkysten bliver trykt, og det samme gælder for prepress-aktiviteterne samme sted. Disse aktiviteter er i dag ejet 100 procent af Berlingske Media.

Berlingske Medias koncernchef, Lisbeth Knudsen, har siden 2007 siddet i Syddanske Mediers bestyrelse og takker nu af sammen med koncernens øvrige tre bestyrelsesmedlemmer, som er bestyrelsesformand Charlotte Sahl-Madsen, Erling Aaskov og Peter Parbo.

Bestyrelsesformand for Den Sydvestjyske Venstrepresse, advokat Arne Andersen, glæder sig over det fulde lokale ejerskab:

- Det er en stor dag for Den sydvestjydske Venstrepresse. I gennem flere år har det været et ønske, at vi kom til at eje Syddanske Medier 100 procent og ugeaviserne på østkysten. Dermed bliver det muligt at skabe en sammenhængende mediekoncern, som dækker hele området på print, radio og online.

I mere end 20 år har Syddanske Medier været en del af Berlingske-koncernen - men det er nu slut.