Lang ventetid for unge chaufførelever - kan koste dem uddannelsen

Unge med håb om at blive lastbilchauffører må ofte vente i månedsvis på at få en lægeerklæring eller mulighed for at generhverve deres kørekort. Kørelærer frygter for konsekvensen.

Mikkel Bønnelycke Jensen er 22 år og transportelev. Den unge mand, der i forvejen måler 192 cm, synes at blive et par centimeter højere, når han sætter sig ind i en lastbil og får lov til at køre den. For det er det, han vil. Køre lastbil. 

Men transporteleven må vente. Og vente. På Færdselsstyrelsen.

- Jeg skal have en lægeattest for at komme videre med min uddannelse, men jeg har nu ventet i fire måneder på den, siger han.

quote

Jeg frygter, at vi taber nogle af de unge elever, fordi de mister deres læreplads

René Villadsen, kørelærer. AMU-Vest, Esbjerg

Kørelærer René Villadsen, AMU-Vest i Esbjerg, er frustreret over de lange ventetider i Færdselsstyrelsen, fordi de kan få alvorlige konsekvenser for unge transportelever.
Kørelærer René Villadsen, AMU-Vest i Esbjerg, er frustreret over de lange ventetider i Færdselsstyrelsen, fordi de kan få alvorlige konsekvenser for unge transportelever.
Foto: Finn Grahndin, TV SYD

Mister deres uddannelse

Hans kørelærer, René Villadsen, er lige så frustreret som sin elev. 

- Jeg frygter, at vi taber nogle af de unge elever, fordi de mister deres læreplads. Det er allerede sket i tre tilfælde siden sidste efterår. Det er voldsomt, siger han.   

Mikkel Bønnelycke Jensen er heldig. I hvert fald indtil videre. For han er transportelev på Esbjerg Fragtcentral, der har vogne og arbejde nok til at lade ham køre pakkekørsel i en varevogn. Mens både arbejdsgiver og elev venter på lægeattesten. 

- Jeg håber da, at jeg kan fortsætte med at køre pakkekørsel, indtil jeg får lægeattesten og kan komme i gang med at få taget kørekort til lastbil. Men jeg kan da godt forstå, hvis min arbejdsgiver er lidt irriteret over det her, siger han. 

Ventetiden kan blive for lang 

Kørelæreren på AMU-Vest i Esbjerg, René Villadsen, peger på, at andre elever kan komme i knibe.

- Andre firmaer med elever er måske ikke så store og heldige og har måske derfor ikke nogen muligheder for at sætte eleven i andet arbejde i ventetiden. Det betyder, at den unge risikerer at tabe sin læreplads, siger han. 

Færdselsstyrelsen har fået stadig større problemer med ventetider efter styrelsen både flyttede til Ribe og fik flere opgaver.

- Sådan var det ikke før, siger kørelæreren og siger: 

- Men det skyldes jo nok, at Færdselsstyrelsen ikke har mandskab nok. Altså at politikerne bag ikke har åbnet kassen nok til at kunne ansætte nok folk, mener René Villadsen.

Folketingspolitiker for Venstre, Hans Christian Schmidt, vil komme den lange ventetid til livs.
Folketingspolitiker for Venstre, Hans Christian Schmidt, vil komme den lange ventetid til livs.
Foto: Steen Brogaard

Chaufførmangel 

Næstformanden for Folketingets transportudvalg, Hans Christian Schmidt, mener, at der skal sættes flere penge af til at løse problemet. 

- Det kan godt være, at der skal flere penge og overarbejdsbetaling til, men så må vi gøre det. Vi har i forvejen chaufførmangel. Det går slet ikke, at de unge elever ikke bliver uddannet. 

Han vil også have ministeren i samråd igen.

- Vi skal have den her bunke ryddet noget hurtigere. Det er ikke mange penge, vi taler om. Jeg kan næsten ikke forestille mig et sted, hvor man ikke må tage pengene. Det her er så vigtigt, at det skal prioriteres som nummer et.

Store krav til medarbejderne

Da Færdselsstyrelsen overtog kørekortområdet fra politiet i oktober 2021, overtog de også alle igangværende sager. Vicedirektør med ansvar for kørekortområdet, Brian Paust Nielsen, fortæller, at det stiller store krav til medarbejderne. 

- Samtidig med at de skal løse den konkrete opgave, skal de også arbejde i nye systemer og gennem ændrede sagsgange. 

Han fortæller også, at Færdselsstyrelsen har fokus på, at sagsbehandlingstiderne skal være så korte som muligt på alle områder.

- Vi har gjort en række tiltag for at bringe de generelle sagsbehandlingstider ned. Vi har blandt andet ansat flere medarbejdere, vi har udbudt overarbejde, og vi optimerer vores produktion løbende.