Musikarrangører må satse stort

Konkurrencen om at komme på det kulturelle landkort er benhård og dyr. Folk vil have de store navne, og det presser musikarrangørerne til at satse.

Det er en stor økonomisk satsning for de to musikarrangører i byen, Musikhuset og Tobakken. Præcis hvor mange penge, de har satset, er de ikke meget for at tale om. Men nu synes nerverne at være faldet til ro. Billetsalget har måske ikke været prangende men tilfredsstillende. Der var sat 3400 billetter til salg. Knap 3000 af dem er solgt. 

- Vi kan ikke konkurrere mod "Boxen" i Herning, men vi vil meget gerne vise, at Esbjerg godt kan spille med og med Slipknot har vi bevist det, siger booker på spillestedet Tobakken, Erik Lodberg.   

Kampen om at vise omverdenen at "vi kan skam også" har betydet, at de store navne bliver stadig dyrere. Men publikum kræver at komme til at se og høre de store navne, så musikarrangørerne må til de store lommer og satse stadig mere for at overleve.

- For os - både for Musikhuset og for Tobakken er det ikke nødvendigt at hente store navne til byen for at overleve rent økonomisk men kulturelt er det nødvendigt, siger direktør i Musikhuset i Esbjerg, Torben Seldrup.

Koncerten med det store amerikanske band Slipknot varsler flere koncerter med store navne i Esbjerg. Formentlig med Blue Water Dokken som spillested.