Ny 10. klasse: Færre timer, færre skolebøger - mere praktik

Frikommuneforsøget i Esbjerg Kommune har nu sat gang i en treårig ordning for elever med dygtige hænder og praktisk tankegang

Han tager fat i den store boremaskine, finder borehullet og trykker på knappen. Boret drejer sig ind i betonen med en fræsende irritation over at skulle arbejde.

Sebastian Zaar Nielsen, 15 år, fra Tjæreborg elsker at arbejde med sine hænder. Men han er en af de mange jævnaldrende unge, der ikke lige ved, hvad han vil. 

- Men jeg ved, at det skal være noget inde for noget håndværk, siger han. 

Antonio Eid, 15 år, prøver at læse, men han vil nu meget hellere stå og arbejde i et køkken. (Foto: Finn Grahndin)
Antonio Eid, 15 år, prøver at læse, men han vil nu meget hellere stå og arbejde i et køkken. (Foto: Finn Grahndin)
quote

På Frem10 får de unge mere af det, de er gode til, og mindre af det, de er mindre gode til.

Mia Karen Petersen, pædagogisk leder for 10.-klasserne

Færre timer på skemaet

Antonio Eid, også 15 år, fra Esbjerg - ja egentlig fra Libanon - har kun været i Danmark i knap et år. Men hans fremtidige job er han ikke i tvivl om. 

- Jeg vil være kok som min far, siger han. 

Begge er skal de efter sommerferien på Frem10. Det hedder den 10.-klasse, der starter efter sommerferien. Her får de 22 elever følgende skema: To dage med boglige fag, to dage i praktik og den sidste dag er en slags altmuligdag. Det giver ikke et normalt fuldt skema. 

- Men vi tror på, at eleverne bliver mere motiverede og mere effektive, hvis de ikke skal være i skole i så mange timer, siger Mia Karen Petersen, der er pædagogisk leder for 10.-klasserne i Esbjerg Kommune. 

Bryderne reglerne - sådan da

Hov, er det nu helt efter reglerne? Svaret er klart nej. Men Esbjerg Kommune er i de næste tre år frikommune på folkeskoleområdet og derfor langt friere stillet end de øvrige danske kommuner. Bortset fra Holbæk, der har fået samme status som Esbjerg. 

Mange af eleverne vil være unge, der er uafklarede eller måske har lidt svært ved at leve op til kravet om 02 i gennemsnit for at komme ind på en ungdomsuddannelse. Det kan også være tosprogede elever som Antonio.       

- På Frem10 får de unge mere af det, de er gode til, og mindre af det, de er mindre gode til, siger Mia Karen Petersen. 

Færre skoletimer giver den unge mere motivation til at lære mere effektivt, mener pædagogisk leder for 10.-klasserne i Esbjerg Kommune, Mia Karen Petersen. (Foto: Finn Grahndin)
Færre skoletimer giver den unge mere motivation til at lære mere effektivt, mener pædagogisk leder for 10.-klasserne i Esbjerg Kommune, Mia Karen Petersen. (Foto: Finn Grahndin)


For få unge 

Det betyder, at de unge får muligheder for at "shoppe lidt rundt" i tre forskellige virksomheder for at finde ud af, hvad de gerne vil lave i fremtiden. Lige nu er Sebastian nede i kælderen under Sundhedscenteret Højvang for at skifte en lang række vandrør sammen med Ejnar Brandt, VVS-montør i firmaet Finn Hansen. 

- Der bliver uddannet for få unge, der ønsker en erhvervsfaglig uddannelse, så vi håber på flere af Sebastians type, siger han og kigger med et grin over på den 15-årige elev.    

Mai Aarhus, ejer af VVS-firmaet Finn Hansen, glæder sig over den nye 10.-klasse, fordi hun håber at håndværksbrancherne på den måde kan komme i bedre kontakt med de unge. (Foto: Finn  Grahndin )
Mai Aarhus, ejer af VVS-firmaet Finn Hansen, glæder sig over den nye 10.-klasse, fordi hun håber at håndværksbrancherne på den måde kan komme i bedre kontakt med de unge. (Foto: Finn Grahndin )

VVS-firma: Vi hungrer

Firmaerne mangler lærlinge. Så de tre måneder lange praktikforløb, eleverne på Frem10 har i løbet af 10.-klasse er en kærkommen lejlighed til se de unge an - og omvendt. 

- Vi hungrer efter engagerede elever, der måske ikke helt ved, hvad de vil, men har mod på at prøve nogle ting af, siger Mai Aarhus, ejer af VVS-firmaet Finn Hansen.  

- Min drøm... Sebastian Zaar Nielsen tænker sig lidt om og siger: 

- Det er nok, at jeg finder noget, jeg er glad for, og noget jeg kan stå op til hver dag.