Ny el-færge sejler snart mellem Esbjerg og Fanø: Tag et smugkig ind på færgen her

Så er den længe ventede el-færge, Grotte, ankommet til Esbjerg Havn. Om kort tid begynder den at sejle mellem Esbjerg og Fanø.

Hvis du fremover skal sejle mellem Esbjerg og Fanø, så kan det være en elmotor, der driver skruen på færgen.

Onsdag aften klokken 23.44 ankom den nye batteridrevne færge, Grotte, nemlig til Esbjerg Havn, hvor den lagde til kajs ved færgelejet.

Elfærgen Grotte skal supplere de to eksisterende færger Fenja og Menja og erstatte den gamle og udtjente Sønderho-færge, der kun har plads til 163 passagerer og ingen biler.

Det er Moljslinjen, der står for driften, og rederiet har delt en video på YouTube, hvor man kan få en gennemgang af færgen.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her, eller ændre din browsers indstillinger.

Grotte skal være med til at mindske kø 

El-færgen Grotte kan rumme op mod 300 passagerer og 35 biler.

Ifølge Molslinjen, der driver sejladsen mellem Esbjerg og Fanø, tager 1,8 millioner passagerer hvert år den 12 minutter lange sejltur, og det har givet lange ventetider og kø på havnen. 

Elfærgens ankomst kan ved at supplere de to eksisterende færger være med til at mindske kø og ventetider i spidsbelastningsperioder. 

Desuden er udseendet på Grotte stort set det samme som på Fenja og Menja, der er fra 1998. De er nemlig alle tre specielt designet til at kunne sejle, hvor der er meget lavvande.

Historien om navnet Grotte

  • Navnet Grotte er, ligesom navnene på de to eksisterende Fanø-færger, hentet fra den nordiske mytologi.
  • Her havde de to jættepiger, Fenja og Menja, enorme kræfter. De var slaver for Kong Frode, som tvang dem til at male guld på deres kværn, Grotte.
  • Men Søkongen Mysingen nedkæmpede en dag Kong Frode, og da han handlede med salt, tog han de to jættepiger med sig og tvang dem i stedet til at male salt på kværnen. Sagnet siger, at Grotte ligger et sted på havbunden og maler videre - og at det er derfor, at vandet i havet er så salt. 
    Kilde: Molslinjen

Batterierne lades op i Esbjerg

Da Grotte sejler på el, skal batterierne lades op. Derfor er der sat ladestandere op på kajen i Esbjerg, så færgen kan lade, hver gang den lægger til ved færgelejet. Det tager 7 minutter.

Før færgen kan komme i brug, skal den testes. Derfor er der ifølge Esbjerg Havn endnu ingen dato for, hvornår Grotte begynder sin sejlads.

Grotte er bygget i Hvide Sande, og Molslinjen, der driver færgen, har betalt 100 millioner kroner for færge og ladestandere.

Elfærgen er den anden af sin slags her i landsdelen. I 2019 tog elfærgen 'Ellen' sin jomfrutur mellem Fynshav på Als og Søby på Ærø.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her, eller ændre din browsers indstillinger.