Ripenser efter brev fra minister: Klapbro er på vej til at blive droppet

Ifølge et brev fra transportminister Benny Engelbrecht, Socialdemokratiet, har han stoppet et genudbud på byggeriet af klapbroen ved Ribe - og dermed også byggeriet.

Han smiler. Godt tilfreds med det han læser. 

Klaus J. B. W. Sandfeld sidder med brevet foran sig på sin computer. Det er fra den socialdemokratiske transportminister Benny Engelbrecht. 

Han har sat et midlertidigt stop for et genudbud på byggeriet af en klapbro.

- Det betyder, at han overvejer at droppe klapbroen, simpelthen fordi han kan se, at økonomien i projektet ikke hænger sammen, konkluderer Klaus J. B. W. Sandfeld.

Brevet fra transportminister Benny Engelbrecht. Læs hele brevet i tekstboksen nederst i artiklen.
Brevet fra transportminister Benny Engelbrecht. Læs hele brevet i tekstboksen nederst i artiklen.
Foto: Finn Grahndin

Klapbro bliver dyrere

Han er modstander af klapbroen. Dels fordi han mener, at den er spild af penge. Dels fordi han mener, at den hindrer det egentlige formål: En bedre vejføring på rute 11 gennem Ribe med omfartsvejen over Ribe Å.    

Ministerens stop for et genudbud kommer, efter at de seks inviterede entreprenører alle sagde fra overfor projektet. De var alle seks enige om, at de 40 mio. kr. var for lidt til sådan et byggeri. Det vil altså tvinge Vejdirektoratet - altså staten - til at arrangere et genudbud. Hvis man altså vil have bygget klapbroen.

Venstre ville have klapbroen

Projektet har ellers ligget fast siden 2016 med det politiske forlig, som blev indgået mellem Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti. Ønsket om en klapbro kom specifikt fra Venstre. 

Både Ventres daværende borgmester i Ribe og senere byrådsmedlem i Esbjerg, Preben Rudiengaard, og nuværende MF'er og medlem af folketingets trafikudvalg, Hans Christan Schmidt fra Venstre, har sejlet sammen med bådbygger Bjarne Kiholm, der på turen fortalte om og argumenterede for en klapbro.

Turistattraktion 

En klapbro ved omfartsvejen ved Ribe vil nemlig betyde, at sejlskibe kan komme forbi omfartsvejen til og fra Ribe havn.

- Den vil få stor betydning ikke bare for hele det maritime Danmark, men også være en stor attraktion for mange turister, siger han.

Bådbygger Bjarne Kiholm vil gerne have en klapbro, så sejlskibe kan komme til og fra Ribe Havn.
Bådbygger Bjarne Kiholm vil gerne have en klapbro, så sejlskibe kan komme til og fra Ribe Havn.
Foto: Finn Grahndin

Rudiengaard: Demokratiet har talt

Preben Rudiengaard har arbejdet sammen med Bjarne Kiholm om at få gennemført projektet. Han siger:

- Hvis Socialdemokratiet virkelig vil hoppe ud af et forlig, de selv har indgået med Rasmus Prehn (dengang socialdemokratisk trafikordfører, red.) ved forhandlingsbordet, jamen så må det jo være sådan. Selv om demokratiet har talt - og besluttet sig for en klapbro.   

Brevet fra transportminister Benny Engelbrecht:  

Kære Klaus J. B. W. Sandfeld. 


Tak for din henvendelse og lykønskning af den 29. juli 2019, hvori du fremhæver udfordringer ved projekt om anlæg af en klapbro over Ribe Å. Indledningsvis vil jeg gerne beklage mit sene svar. 


Den daværende regering (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti besluttede med aftale af 26. august 2016 at etablere en klapbro over Ribe Å som et led i projektet om udbygning af Rute 11 i Ribe. 


Vejdirektoratet udbød i april 2019 opgaven om anlæg af klapbro som en totalentreprise. På baggrund af en prækvalifikationsproces blev fem entreprenører udvalgt til at afgive tilbud på projektet. Ingen af de prækvalificerede entreprenørvirksomheder afgav imidlertid bud på opgaven, da de ikke mente, at det var muligt at udføre projektet inden for den givne økonomiske ramme. 


Anlæg af en klapbro forudsætter dermed, at anlægsopgaven genudbydes, og at rammen til anlæg af klapbroen udvides ved anvendelse af de reserver, der er afsat til det samlede projekt om udbygning af Rute 11 i Ribe. Det vil i givet fald betyde, at der ikke ville være reserve til rådighed til at håndtere situationer, hvor de øvrige projektrisici ved projekt om udbygning af Rute 11 i Ribe måtte materialisere sig. 


Med udgangspunkt i et forsigtighedsprincip – og under hensyntagen til, at den samlede projektbevilling ikke overskrides – har jeg derfor meddelt Vejdirektoratet, at genudbud af opgaven om anlæg af klapbro over Ribe Å i første omgang må afvente, at det øvrige projekt for udbygning af Rute 11 i Ribe er så fremskredent, at risikoen for, at de øvrige projektrisici materialiserer sig, vurderes ikke at være væsentlig. 


Beslutningen har ikke betydning for den øvrige del af projektet om udbygning af Rute 11 i Ribe. Når projektet er mere fremskredendt, vil der være grundlag for at vurdere genudbud af opgave om klapbro over Ribe Å. 

Nu har også Bjarne Kiholm skrevet et brev til transportminister Benny Engelbrecht. For at orientere ham.
Nu har også Bjarne Kiholm skrevet et brev til transportminister Benny Engelbrecht. For at orientere ham.
Foto: Finn Grahndin