Så kører el-toget - men hvilket?

Læs på tvsyd.dk om de 15 nye eltog, der skal køre på strækninger til og fra Esbjerg, Fredericia, Sønderborg og Flensborg fra 2015.  

Ingeniøren har set nærmere på de elektriske intercitytog, som DSB nu skal til at afprøve og senere købe til indsættelse mellem København og jyske/tyske destinationer som Fredericia, Esbjerg, Sønderborg og Flensborg, når der vil være elektrificeret til alle disse distinationer fra 2015.

Bombardier Twindexx (4-vognstog eller 8-vognstog).

Tophastighed 200 km/h. Det nationale schweitziske togselskab, SBB, har 59 eksemplarer af denne dobbeltdækkertogtype i ordre til levering mellem 2013 og 2019 ? og selskabet har option på yderligere 100 eksemplarer af togtypen.
Der er forlydender om, at DSB ser en klar fordel i at koble sig på den schweiziske ordre med de åbenlyse fordele, som dette måtte indebære. Twindexx er designet i forskellige varianter ? i den korte version har hvert togsæt en længde på ca. 100 meter og en kapacitet på 340 siddepladser. Den lange version af Twindexx er over 200 meter og har plads til knap 700 siddende passagerer.

Alstom Coradia

Tophastighed 200 km/h. Coradia-familien fra Alstom er udviklet som et regionaltog og er solgt til en lang række operatører overalt i Europa.
Den version, som den svenske operatør SJ fra 2004 indsatte mellem Stockholm og seks større byer i de omkringliggende regioner, har en tophastighed på 200 km/h og denne versions design og komfort gør den til kandidat til DSB ordre på 15 togsæt mellem København og Odense.
SJ driver i øjeblikket en flåde på 113 Coradia-togsæt, og producenten bryster sig af, at den opererer fuldstændig driftsikkert i vintertemperaturer på helt ned til minus 35 grader.

Bombardier Regina EMU (4-vognstog eller 2-vognstog).

Tophastighed 200 km/h. Det svenske jernbaneselskab, SJ, tog tidligere på året de første togsæt af denne type i drift. Toget bliver produceret i Sverige, hvor producenten hed Asea, inden Bombardier købte fabrikken.
SJ har bestilt 20 togsæt af 4-vognstypen, som hos SJ går under betegnelsen X 3000. Togtypen har i 4-vognsversionen plads til 334 passagerer pr. togsæt. Et togsæt er 108 meter langt. Til gengæld er der tale om særdeles bredt tog ? bredden ligger på 3,45, hvor konkurrenterne typisk har en bredde på under 3 meter.
Den brede karosse betyder, at togtypen rummer næsten lige så mange sæder som et dobbeltdækkertog af samme længde. 2-vognsversionen har en længde på 53,9 meter og har plads til 167 passagerer.

Bombardier Omneo V200 (4-vognstog).

Tophstighed 200 km/h. Dobbeltdækkertog med plads til 485 passagerer pr. togsæt. Togtypen er specifikt udviklet til regionaltrafik i Frankrig, hvor den typiske rutelængde dog ofte svarer til en dansk intercity-rute.
Forskellige franske regioner har allerede bestilt 129 togsæt med optioner på helt op til 860 togsæt. Et togsæt er 110 meter langt og har plads til hele 485 siddende passagerer.

Siemens ICx. (7-vognstog).

Tophastighed 230 km/h. Deutsche Bahn har bestilt i alt 300 ICx-højhastighedstog fra Siemens med leverance fra 2014 og fremefter. DB har bestilt flere forskellige konfigurationer af ICx-modellen. Den mindste model, K1n, får ca. 500 sæder, og hvert togsæt har en længde på 202 meter.
I en dansk sammenhæng vil der være tale om et relativt langt togsæt, som vil gøre typen mindre fleksibel i forhold til DSB?s operationsmønster med mange fra- og tilkoblinger i trafikken mellem landsdelene.

Siemens Vectron - lokomotiv

Endelig er der jo ikke nogen, der siger, at de kommende elektriske intercitytog skal bestå af togsæt, selv om denne type har været DSB?s foretrukne siden IC3-introduktionen. DSB kunne vel lige så godt vælge en strategi med klassiske togvogne, der trækkes af et el-lokomotiv ? ikke mindst i lyset af den politiske beslutning om at købe 55 dobbeltdækkervogne til den sjællandske regionaltrafik.
Siemens har udviklet det nye el-lokomotiv, Vectron, som er særligt designet til at kunne kommunikere med flere forskellige sikkerhedssystemer og tilsvarende kunne køre på flere forskellige landes strømsystemer. Med andre ord: Skræddersyet til drift både i Danmark og Tyskland. Lokomotivet vil relativt let kunne godkendes til trafik i Danmark. Lokomotivet har en topfart på 200 km/h.