Sælger færre aviser - men tjener flere penge

Syddanske Medier, der bl.a. udgiver dagbladet JydskeVestkysten, kom ud af 2010 med et overskud efter skat på 13,3 mio. kr., selvom avisen mister oplag.

Overskuddet er mere end en fordobling i forhold til 2009, som gav et plus på 5,5 mio. kr. Omsætningen faldt med to mio. kr. til 385 mio., men samtidig blev omkostningerne reduceret med 11 mio. kr.

Dagbladet JydskeVestkystens oplag faldt fra 2009 til 2010 med 3,3 procent, mens det gennemsnitlige fald på det danske marked var 6,8 procent.

- Vi er selvfølgelig ikke glade for at miste oplag, men selv om printmedierne generelt er udfordrede af ændringerne i danskernes medieforbrug,  tror vi meget på lokalavisens fremtid - også på papir. Derfor kører vi ad to spor: Vi skal fremtidssikre papiravisen ved at forbedre og udvikle vores livsnerve, lokaljournalistikken, men vi skal samtidig finde nye indtægtskilder på de elektroniske medier og ved at finde måder at kapitalisere på vores brand, vores distributionsnet og vores daglige kontakt med langt de fleste mennesker i Syd- og Sønderjylland. Og vi er i fuld gang med begge dele, siger Peter Orry.

Danmarks største lokale dagblad

Syddanske Medier ejes ligeligt af Den Sydvestjydske Venstrepresse og Berlingske Media og udgiver Danmarks største lokale dagblad, JydskeVestkysten, med et oplag på godt 60.000 eksemplarer på hverdage og 67.000 om søndagen. Lokalradioen skala.fm med godt en kvart million ugentlige lyttere og nyhedsitet jv.dk med cirka 14 mio. månedlige sidevisninger er også begge landets største på deres område. Syddanske Medier udgiver også ugeavisen Vejen Avis og ejer 50 pct. af distributionsselskabet Dansk Avis Omdeling, der har JP/Politikens Hus som den anden ejer.