Den største af broerne, er den 3.500 tons tunge bro på Storegade i Esbjerg bliver skubbet på plads ved hjælp af 21 hydrauliske donkrafte, der løfter broen op, og glider ca. 73 meter, før den når sin endelige placering, og sænker broen på plads.
Det sker i forbindelse med elektrificering af den 57 km lange strækning mellem Esbjerg og Lunderskov, og som led i de kommende års elektrificering af størstedelen af det statslige jernbanenet
Det er kulminationen på mange måneders arbejde og planlægning, når den nye bro skubbes på plads. De nye kørestrømsanlæg kræver mere end seks meters frihøjde, og for at få så stor en frihøjde som muligt, sænker Banedanmark også sporet under broen.
Når jernbanen og vejen over jernbanen igen åbner for trafik, vil der efterfølgende være restarbejder indtil efteråret. Det vil dog hverken genere tog- eller biltrafikken omkring Storegade.
Elektrificeringen af strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov forventes afsluttet i andet halvår 2016.
Hør byggeleder hos Banedanmark, Bent Jensen fortælle hvorfor de har lavet en bro der skal flyttes og ikke konstrueret den på stedet. Broen er den største bro, Bent Jensen har prøvet at flytte: (Varighed 0'39)
For publikum:
Banen er lukket for togtrafik:
20.06 - 13.07
Storegade er lukket for biltrafik:
16.06 - 28.07