Baggrunden for kampagnen, som har titlen Stem & Vind, er den lave stemmeprocent på 65,8 procent ved kommunal- og regionsrådsvalgene i 2009.
- Op mod 1,5 millioner danskere stemte ikke i 2009. Det kan vi ikke være bekendt i et af verdens mest demokratiske lande. Vi behandler demokratiet respektløst, når kun seks ud af ti danskere gider stemme, som vi så det i 2009, siger initiativtager til kampagnen, direktør og redaktør Erik Haldan, Ugeavisen Esbjerg.
Det er to ugeaviser, en fond, en brancheforening og ni firmaer, der i fællesskab har sat den kvarte million kroner på spil i kampagnen, som gør nærdemokratiet til en vindersag. Målet er at få flere danskere til at sætte et kryds eller i det mindste at stemme blankt ved kommunal- og regionsrådsvalgene 19. november.
FAKTA:
Ingen politikere eller partier er involveret i kampagnen. Alle bag kampagnen betragter den som en fælles mission til gavn for nærdemokratiet. Ingen har modtaget nogen betaling for noget. Kun staten kræver en afgift på 15 procent af præmiesummen. Den post betaler arrangørerne, så der er en kvart million til den heldige vind.