Thor mod Trym - teater og musik giver elever bedre trivsel

80 elever i 4. klasse på Sønderris skole er udpeget til forsøg med en kulturlinje. De lærer at spille på instrumenter og på teaterscenen. Som en del af frikommuneforsøget i Esbjerg Kommune.

- Vi vil ikke af med frikommuneforsøget. 

Det er den korte og kontante melding fra skoleleder på Aura-skolerne (herunder Sønderris skole) Lene Aagaard Brandt. 

Hun er dermed på linje med borgmester Jesper Frost Rasmussen, der også gerne vil bevare de goder, der er kommet med frikommuneforsøget. Nemlig at skolerne i høj grad selv kan bestemme, hvordan de vil skrue elevernes og lærernes hverdag sammen. 

Heidi Newlands har i mange haft en drøm om at have en kulturlinje på skolen. Med frikommuneforsøget er drømmen blevet til virkelighed.
Heidi Newlands har i mange haft en drøm om at have en kulturlinje på skolen. Med frikommuneforsøget er drømmen blevet til virkelighed.
Foto: Finn Grahndin, TV SYD

Færre timer - mere kultur

På Sønderris skole har man taget frikommuneforsøget til sig ved blandt andet at lave et kulturlinje for de 80 elever i 4. klasse. 

- Det er en drøm, jeg har haft i mange år, og nu kan det så lade sig gøre, siger en stærkt tilfreds initiativtager og lærer, Heidi Newlands. 

Så nu bliver børnene undervist i at spille på et instrument. Blokfløjte, keyboard, tromme eller guitar. De har nu også fået drama - teater - på skoleskemaet. 

quote

Vi har set nogle af de stille piger, der ellers kan have svært ved at turde sige noget, at de pludselig tør stå frem.

Heidi Newlands, lærer på Sønderris skole

Nyt: Bedre til at fokusere

Ideen har vist sig at give positive resultater. Det mener både lærere og elever. 

- Vi kan mærke det tydeligt på elevernes koncentrationsevner. Før var de mere uopmærksomme og mere interesseret i at lave "noget andet", når vi havde fagtimer som for eksempel dansk. Nu er de meget mere fokuserede på at lære dansk, når vi har dansktimer, siger Heidi Newlands.    

Hun  peger også på, at eleverne simpelthen er blevet gladere, mere sociale, og at der opstår færre konflikter. Men hun understreger, at det ikke er noget, hun kan bevise eller noget, skolen har undersøgt nærmere. 

Abdul Rahman Mohammed Alaa Bakran elsker at spille teater. Det har også lært ham at være mere målrettet og vedholdende.
Abdul Rahman Mohammed Alaa Bakran elsker at spille teater. Det har også lært ham at være mere målrettet og vedholdende.
Foto: Finn Grahndin, TV SYD

Mere målrettet

Eleverne - i hvert fald de elever TV Syd har talt med - er begejstrede. 

- Jeg er blevet bedre til at finde styrke i at fortsætte og ikke at give op, hvis der er noget, der bliver svært, siger Abdul Rahman Mohammed Alaa Bakran.

Han spiller Trym i musicalen Thors brudefærd, som de 8o elever netop har opført for nogle af de andre elever på skolen. 

At være med i musicalen "Thors brudefærd" er at få musik-, teater- og historieundervisning på én gang.
At være med i musicalen "Thors brudefærd" er at få musik-, teater- og historieundervisning på én gang.
Foto: Finn Grahndin, TV SYD

Mere sociale 

Netop sammenholdet, kammeratskabet, det sociale har fået en ekstra tand opad. Det bekræfter Emily Sofie Ewert-Junge, der spiller Ydun i musicalen. Hun bakkes op af Elliot Wekler Hansen, der spiller Loke.  

- Jeg er mere sammen med nogle af de andre fra de andre klasser, siger 

- Har du haft lidt svært ved det?   

- Joeeee, det der med at snakke med nye mennesker, kan godt være lidt svært. Jeg er nok lidt genert, siger han. 

Fremtidens skole?


Under lup

Lykke Mose er forsker af har lavet sin ph.d.-afhandling om frikommuneforsøget i Esbjerg og Holbæk. Læs her, hvad hun har fundet ud af.
Alle 80 elever på 4. årgang har en rolle at spille. Også her i "Thors brudefærd".
Alle 80 elever på 4. årgang har en rolle at spille. Også her i "Thors brudefærd".
Foto: Finn Grahndin, TV SYD

Ny og større stemme

Det er også nyt for flere af eleverne, at de har fået en større selvtillid. De har lært at tale højt og klart på scenen. Det smitter af på den øvrige dag. 

- Vi har set nogle af de stille piger, der ellers kan have svært ved at turde sige noget, at de pludselig tør stå frem med en større stemme og mere selvtillid. Det håber jeg de tager med sig, når de kommer op i de større klasser og skal til at fremlægge deres projekter, siger Heidi Newlands. 

Færre timer - to lærere 

Mange af skolerne i Esbjerg har brugt muligheden til at skære antallet af timer ned. Det har giv et mere fritid til eleverne. Som kan bruges i SFO'en, fritidsklubben eller derhjemme med  - eller uden - lektier. 

Det har samtidigt givet muligheden for flere timer med to lærere i klassen. 

- Vi kan se, at det giver meget bedre mulighed for at tage sig af de elever, der har brug for lidt ekstra hjælp. Som de også kan få hurtigere, siger skoleleder Lene Aagaard Brandt. 

Pensum pensum pensum 

Håbet på skolen er nu, at elevernes evner til at koncentrere sig om de andre fag, den større glæde ved at gå i skole og de andre positive resultater af frikommuneforsøget her på Sønderris skole kan kompensere for de "tabte timer". For der er ingen nåde til de kommende eksamener i de større klasser. De skal kunne pensum.