Fanø vil ud af Sydtrafik: Vi kan spare en million

Fanø Kommune vil forlade Sydtrafik. Kommunen mener, at den selv kan give både borgere og turister en mere fleksibel offentlig transport.

Hjulene på Sydtrafiks busser har, efter alt at dømme, kørt rundt på Fanø for sidste gang ved udgangen af 2017.

Mandag aften skal byrådet nemlig afgøre, om Fanø Kommune skal træde ud af samarbejdet med Sydtrafik og selv stå for den offentlige transport på øen.

Ifølge formand for kommunens erhvervs- natur- og teknikudvalg, Kristine Kaas Krog (Fanø Lokalliste), giver det mulighed for at tilbyde borgere, turister og erhvervsliv en mere fleksibel løsning.

- De store busser vi har i dag, de er rigtig gode i peak-perioder. Men der er rigtig mange perioder, hvor der ikke er nogen i bussen. Derudover kan de store busser ikke komme rundt i hjørnerne af vores små bymiljøer, siger hun til TV SYD.

quote

De store busser vi har i dag, de er rigtig gode i peak-perioder. Men der er rigtig mange perioder, hvor der ikke er nogen i bussen. 

Kristine Kaas Krog, formand for Fanø Kommunes erhvervs- natur- og teknikudvalg, Fanø Lokalliste. 

Hvert år bruger Fanø Kommune 3,2 millioner skattekroner på øens bustrafik. Kommunen mener at kunne spare 1 million kroner ved at forlade Sydtrafik, uden det går ud over servicen.

- Det vi kigger på er at kunne tilbyde trafik, når der er behov for det. Altså at man kan ringer efter bussen, når der er behov. Det kunne være løsningen, vi er slet ikke kommet til det endnu, men det kunne være sådan nogle scenarier, vi kigger på, siger Kristine Kaas Krog til TV SYD.

Den løsning, som Fanø Kommune har tænkt sig at arbejde på, kommer til at indebære både bus- og taxakørsel på øen. Netop den kombination er en af grundene til, at samarbejdet mellem Fanø og Sydtrafik står til at blive splittet op.

Hos Sydtrafik er man ærgerlige over at Fanø vil ud af samarbejdet. Formand for Sydtrafik, Jesper Frost Rasmussen, føler, at man har strukket sig lang for at finde en løsning.

- Kommunen vil gå længere, end den lovgivning, vi er omfattet af.  At tænke kollektiv trafik og taxa sammen er ikke noget, vi kan gå med i, siger han til TV SYD.

Bliver forslaget vedtaget, så er næste skridt at ansøge transportministeren om lov til at udtræde af Sydtrafik. Går det igennem, kan Fanø Kommune for alvor arbejde på en løsningsmodel.