Højere priser og færre færgeafgange mellem Esbjerg og Fanø

De høje energipriser har fået Fanølinjen til at iværksætte en række tiltag fra 1. oktober. Blandt andet går det lidt langsommere på visse overfarter.

"Stormen susede' og gjorde halløj (...) så det var sandelig ingen spøg i mellem Esbjerg og Fanø". 

Sådan lyder det blandt andet i sømandsvisen 'I Mellem Esbjerg og Fanø'. 

Nu har Fanølinjen, der besejler ruten mellem Fanø og Esbjerg, imidlertid fået andre udfordringer end de vejrmæssige at tænke på. 

Som så mange andre steder, så presser stigende energipriser også færgeselskabet. Så meget, at man har iværksat en plan for at komme stigende diesel- og el-udgifter i møde.

En Grotte ved kajen

Man overvejer fra rederiets side om man skal sætte den forholdsvist nye el-færge, M/F Grotte, ud af drift for at spare på el-omkostningerne i lavsæsonen. Omkostningerne er nemlig, ifølge Jesper Maack, kommunikationschef hos Fanølinjen, steget eksplosivt. 

I dag betaler de 10 gange så meget for strøm som for et år siden, og Esbjerg Havn har opsagt en fastpris-aftale for 2022 med Fanølinjen, og det kan altså ende med at el-færgen holder stille ved en kaj i Esbjerg Havn.

Færgen Menja, der i dag sejler på klimavenlig diesel.
Færgen Menja, der i dag sejler på klimavenlig diesel.
Foto: Stefan Jørgensen, TV SYD

Sænker fart og færgeafgange

Men sejles, det skal der. I forvejen har rederiet de lidt ændre dieseldrevne færger, Menja og Fenja, til rådighed, og dieselomkostningerne er ikke nær så høje som el-priserne. Dog stadig høje nok til, at Fanølinjen også vil kigge på afgangene med dem.

- Vi kan reducere sejlplanerne samtidig med at vi forsøge at opfylde behovene hos borgerne på Fanø og samtidig sejle en smule langsommere. De to ting vil reducerer forbruget og dermed vores omkostninger i forbindelse med overfarterne, siger Jesper Maack.

quote

- Vi er ikke vilde med idéen om at gå tilbage til 'normal' diesel

Jesper Maack, kommunikationschef, Molslinjen/Fanølinjen

Dilemma om diesel

Fanølinjen er ifølge Jesper Maack også blevet bedt om at regne på, hvor mange penge, der kan spares fra at gå fra den nuværende HVO-diesel og den mere klimabelastende, men billigere normale diesel.

Det er dog ikke et regnestykke, Fanølinjen har allermest lyst til at lave. Molslinjen, som Fanølinjen hører ind under, er en del af nogle forpligtelser i forhold til den grønne omstilling.

- Vi er ikke vilde med idéen om at gå tilbage til den 'normale' diesel. Vi er en del af klimapartnerskabet med regeringen, og vi mener også at den grønne omstilling er nødvendig, så det skal vi helst ikke ud i, siger han.

Forskellige vilkår på forskellige ruter 

Mens man på ruten Esbjerg-Fanø kan tilpasse vilkårene efter økonomiske forhold som eksempelvis energipriserne, så er det anderledes på ruten Bøjden-Fynshav, som Molslinjen også sejler. Det, under navnet Alslinjen. Her er der nogle kontraktlige forhold, der bestemmer, hvor tit, hvor hurtigt og hvordan der skal sejles, lyder det fra Molslinjen.

Mens Esbjerg-Fanø drives på kommercielle vilkår, så er Bøjden-Fynshav nemlig sejlet på samfundsbetingede vilkår, og dermed underlagt en aftale med Transportministeriet. Dermed er man tvunget til at sejle på samme vilkår som hidtil.

Og på netop ruten mellem Als og Fyn har Molslinjen bestilt en el-færge til at besejle ligesom de har en på ruten Esbjerg-Fanø, og at der er indkøbt el-færge i en tid med hvor bølgerne går højt på el-prismarkedet. Det fortryder rederiet ikke. Tværtimod.

- Overhovedet ikke. Det er vigtigt at vi ikke bremser den grønne omstilling, lyder det slutteligt fra Jesper Maack.

Der er ifølge rederiet udsigt til et underskud på driften af Fanøruten på 14 millioner kroner i 2023 med de priser, der er nu. 

Ifølge JydskeVestkysten er prisstigninger også noget, man overvejer i rederiet. 

Det bekræfter Jesper Maack overfor TV SYD.