Chauffør efter chauffør: - Vi arbejdede over og fik intet for det

Anklager i Kurt Beier-sagen fremlægger den ene enslydende forklaring efter den anden fra filippinske og srilankanske chauffører i retten.

- Jeg havde meget overarbejde og fik aldrig ni timers søvn. Hver dag – fem dage om ugen – arbejdede jeg otte timer over – 40 timers overarbejde om ugen. Men jeg fik ikke noget for det.

Udtalelsen kommer fra afhøringen af én af de 25 filippinske og srilankanske chauffører, der i november og december 2018 lod sig afhøre af politiet og af retten i såkaldte "indenretlige afhøringer", efter at myndighederne den 30. oktober 2018 gennemførte en razzia mod Kurt Beier Transports adresse i Padborg.

En chauffør der, lige som de øvrige chauffører i sagskomplekset, har fortalt politiet og retten, at de hver måned fik deres faste løn udbetalt på en bankkonto i Polen.

1030 euro (knapt 7.700 kr.) fratrukket eventuelle bøder, forskud eller andre udlæg. Men ifølge chaufførernes vidneudsagn var der aldrig en krone ekstra at finde på kontoen for alle de overtimer, de havde.

Tom vidneskranke

De mange afhøringsrapporter bliver i disse dage læst op i retten i Sønderborg – i mangel af bedre.

Det er nemlig ikke lykkedes retten af få indkaldt en del af chaufførerne til at vidne i retten. Nogle af dem kører lastbil på de europæiske veje og er svære at få fat i. Andre har man ikke kunnet få assistance til at indkalde, fordi de filippinske myndigheder har været ude af stand til at hjælpe det danske retssystem på grund af coronapandemien.

Der var sat tre retsdage af til vidneafhøringer af chauffører i denne uge – men kun to vidner har man fået til at møde op.

Det er grunden til, at anklageren nu læser de mange indenretlige afhøringer op. Og det er de samme problemstillinger, chaufførerne har fortalt myndighederne om.

Sov siddende

Flere af chaufførerne fortæller i rapporterne, at de har haft betydelige mængder af overarbejde, mens de arbejdede for Kurt Beier. 

Flere af dem har kørt sammen i par og har skiftedes til at køre og hvile. Hver chauffør måtte køre ni timer – afbrudt af tre kvarters pause efter fire en halv time. Imens har makkeren siddet ret op og ned ved siden af, indtil han skulle overtage rattet.

Man kunne sove, mens man sad ved siden af, men man kunne ikke ligge ned, har en af chaufførerne fortalt.

Sparede 4,2 mio. kr. ifølge anklage

Et af de helt centrale spørgsmål i sagen mod Kurt Beier Transport og de fire personer på anklagebænken er, om virksomheden har udnyttet chaufførernes økonomiske og personlige vanskeligheder og deres manglende indsigt til at skaffe sig selv en uberettiget vinding.

Kurt Beier Transport og en tidligere og tre nuværende ledende medarbejdere i virksomheden sidder på anklagebænken i sagen.

De står tiltalt for åger af særlig grov beskaffenhed, for overtrædelse af udlændingeloven og for overtrædelse af flere bygnings- og brandregulativer i forbindelse med den containerlejr, som virksomheden husede sine filippinske og srilankanske chauffører i.

Ifølge anklageskriftet har Kurt Beier Transport skaffet sig selv en økonomisk fordel på 4,2 millioner kroner ved at ansætte chaufførerne til lave polske lønninger og derefter i praksis lade dem arbejde for Kurt Beier Transport A/S i Danmark, hvor de levede under særdeles spartanske forhold i en containerlejr og – ifølge chaufførernes forklaringer – i lastbiler.

Vidste ikke de skulle til Danmark

Onsdag fortalte et af de to vidner, der kommer i vidneskranken i denne uge, at han overnattede i lastbilen, når han kom til Padborg for at holde hvil, hvis der ikke var plads til ham i en af køjesengene i containerlejren. Det var der mange der gjorde, forklarede han i retten.

Ifølge de afhøringsrapporter, der bliver læst op i retten disse dage, var det noget helt andet, chaufførerne var blevet stillet i udsigt inden de kom til Danmark.

For det første forklarer chaufførerne næsten enstemmigt, at de ikke anede, de skulle til Danmark og arbejde. De troede, de skulle bo i Polen, og fortæller alle, at de havde fået vist billeder, som ikke på nogen måde svarede til de containere, de endte med at bo i.

Chaufførerne beskriver billeder af lejligheder og huse. Nogle beskriver billeder af et etagebyggeri med fine toilet- og badefaciliteter. De siger samstemmende, at de føler sig vildledt.

Hvor var hjem?

Men boede chaufførerne i containerlejren – eller hvor boede de egentlig, mens de arbejdede for Kurt Beiers datterselskab HBT Internationale Transporte i Polen?

De boede i hvert fald ikke i Polen, hvis man skal lægge deres forklaringer til grund.

Alle chauffører beretter, at de ankom til Polen, og var der i nogle få uger, før de i busser blev transporteret til Padborg, hvor de typisk opholdt sig en måned for at lære, hvordan man gebærder sig bag rattet i en lastbil i Europa.

Herefter var de klar til at køre lastbil i Kurt Beiers polsk indregistrerede biler med afgang fra Padborg.

Chaufførerne forklarer alle, at de tog al deres bagage med sig, når de forlod Padborg og satte sig op i en lastbil for at arbejde.

Når de kom tilbage til Padborg for at holde fri, fik de en seng i container, eller de måtte sove i en lastbil, hvis alle senge var optaget.

Stiftede gæld for at få jobbet

For mange af chaufførerne har der dog ikke været nogen vej tilbage, da de først var ankommet til Europa.

Flere af dem fortæller, at de har optaget lån i hjemlandet for at kunne betale transportudgifter, pas, gebyr til det filippinske rekrutteringsfirma United Primover og andre dokumenter, de skulle have før afgang til Europa.

Samtidig er der en klausul i deres kontrakter, som betyder, at Kurt Beiers datterselskab ikke betaler hjemrejsen, hvis chaufføren vælger at rejse hjem, inden der er gået to år.

Det betyder, at chaufførerne selv skal betale deres returbillet, og de skal også betale de udgifter, HBT Internationale Transporte har haft til at få udstedt kørekort, arbejds- og opholdstilladelser og lignende, har de fortalt til retten.

Ikke en løn man kan leve af i Europa

En af chaufførerne fortæller, at han følte sig vildledt af den polske løn, har fik tilbudt.

Den så fin ud, da han fik den tilbudt på filippinerne, men da han kom hertil, gik det op for ham, at det er umuligt at leve af den løn i Europa og så samtidig forsørge familien derhjemme, har han fortalt i afhøringerne.

Alligevel er det lykkedes chaufførerne at sende helt op mod 700 euro hjem til familierne pr. måned, mens de selv levede under forhold, som var alt andet end luksuriøse.

Forsvarer lægger nye kontooplysninger frem

Retssagens dag syv bød også på et gensyn med en af de tiltalte i vidneskranken, da forsvarsadvokaterne kom med ny dokumentation for, at Kurt Beiers polske datterselskab, HBT Internationale Transporte, ikke er et postkasseselskab uden reelle aktiviteter, sådan som anklageren ellers påstår.

Tidligere har en politiassistent fra politiets afdeling for økonomisk kriminalitet fortalt i retten, hvordan Kurt Beier Transport forud for lønningsdagen overførte store beløb fra Danmark til datterselskabets polske konto, så selskabet kunne udbetale chaufførernes løn i Polen.

Torsdag dokumenterede forsvarerne, at der findes syv andre aktive konti, som er tilknyttet selskabet.

Dom i august

Fredag kommer endnu en chauffør – denne gang en srilankansk chauffør – i vidneskranken i retten i Sønderborg, inden der er ”sommerferie” i sagen.

Sagen mod Kurt Beier genoptages til august, hvor der er udsigt til, at endnu to chauffører kan komme og afgive vidneforklaring.

Der ventes dom i sagen i løbet af august.