Første filippinske chauffør afhørt i retten: - Jeg blev ført bag lyset

En 43-årig filippinsk mand blev den første chauffør, der vidnede i retten i sagen mod Kurt Beier Transport.

- Jeg har ikke lyst til at lade mig interviewe. Jeg har haft mareridt over det her i to år, siger 43-årige Jojit Cate udenfor retsbygningen i Sønderborg.

Han har taget turen fra Holland, hvor han for tiden kører lastbil for at tjene til penge til familien hjemme på Filippinerne, for at vidne i retssagen mod Kurt Beier Transport A/S og direktør og medejer Karsten Beier, bestyrelsesformand og medejer Gitte Beier og en nuværende og en tidligere ansat i koncernen.

Tiltalen lyder på åger af særlig grov beskaffenhed, overtrædelse af udlændingeloven og byggelovgivningen i forbindelse med den såkaldte slumlejersag, som tog sin begyndelse den 30. oktober 2018, da 22 filippinske og fire srilankanske chauffører blev hentet ud af en trang og uhygiejnisk containerlejer på Kurt Beiers grund i Padborg.

Base i Padborg

En af dem var Jojit Cate.

Han sidder roligt i vidneskranken ved siden af sin tolk. Fortæller, at han tog jobbet hos Kurt Beier, fordi lønnen var bedre end den, han fik hos den vognmand, han ellers kørte for i Saudi Arabien.

Han skrev kontrakt med Kurt Beiers datterselskab, HBT Internationale Transporte i Koszalin i Polen, men da han kom dertil, viste det sig hurtigt, at det ikke var endestationen.

- Jeg fik lavet et helbredstjek, og så blev jeg sammen med seks-syv andre chauffører kørt til Padborg, fortæller Jojit Cate i retten.

quote

De viste mig billeder af en lille lejlighed, der faktisk nærmest lignede et hus.

Jojit Cate, tidligere chauffør hos Kurt Beier Transport

I Padborg blev han installeret i den nu så berygtede containerlejr. Der var plads til fire chauffører i køjesenge i hver container. Her boede han, mens han blev uddannet til at køre lastbil i Europa, og så startede arbejdet på de europæiske veje.

- Når jeg skulle på tur, tog jeg mine ejendele med mig i lastbilen, fortæller Jojit Cate til retten.

Når han drog afsted, blev sengen overtaget af en anden chauffør, og når han kom tilbage til Padborg – og det var altid Padborg, han vendte tilbage til – aldrig Polen – kunne han få en anden seng i en container – hvis der var plads.

- Ellers sov jeg i lastbilen, fortæller han.

Billeder snød

Den bolig, han fik tilbudt, lå dog milevidt fra det, han troede, han skulle bo i, da han forlod Filippinerne for at tage til Europa.

- De viste mig billeder af en lille lejlighed, der faktisk nærmest lignede et hus, fortæller han.

- Hvordan så containerne ud, sammenlignet med de billeder du fik vist på Filippinerne? spørger anklager Mads Bjørn Olesen.

- Der var stor forskel, svarer Jojit Cate kort.

Medicin trukket over lønnen

Jojit Cate fortæller også om et stort arbejdspres i jobbet hos Kurt Beiers datterselskab, som ifølge hans egen overbevisning var grunden til, at han en aften måtte køres med udrykning på hospitalet med højt blodtryk.

To dage om ugen kørte han ti timer – og seks dage om ugen ni timer. Overarbejdsbetaling så han intet af, forklarer den 43-årige chauffør.

I kontrakten var han lovet sygeforsikring og gratis medicin. Men udgifterne til den medicin han fik mod det forhøjede blodtryk, fik han at vide ville blive trukket i lønnen, forklarer han.

Hjemme på filippinerne har Jojit Cate en syg datter, en søn og en hustru, han skal forsørge. Derfor kunne han ikke bare rejse hjem trods forholdene.

Flere lignende historier

Ud over Jojit Cates vidneudsagn dokumenterede anklageren også de indenretlige afhøringer, der var lavet af chaufførerne i december 2018.

Forklaringerne fra to af de andre chauffører ligner i grove træk Jojit Cates historie.

En af dem forklarer, at han kun kørte lastbil i Danmark.

Det har hele tiden været anklagerens påstand, at de 30 chauffører, som sagen omfatter, reelt arbejdede for Kurt Beier Transport i Danmark og skulle have haft danske lønninger – selvom de var ansat i det polske datterselskab.

Fredag ventes en srilankansk chauffør at aflægge forklaring i retten.

Det kan blive den sidste chauffør, der dukker fysisk op i Sønderborg.

Til august håber retten at kunne afhøre seks filippinske chauffører via videolink fra Filippinerne, inden der senere i august ventes at falde dom i sagen.