Vognmand Kurt Beier er anmeldt for menneskehandel i fire lande

Ni filippinske chauffører blev bragt i sikkerhed af myndighederne i Holland. Flere af dem kørte for selskaber, der er relateret til Kurt Beier, skriver Fagbladet 3F

Det hollandske transportforbund FNV – VNB har anmodet EU’s politienhed Europol om en hurtig europæisk koordineret indsats i Danmark, Tyskland, Holland og Polen for at beskytte ofrene for menneskehandel og forhindre, at der kommer flere ofre.

26 filippinske og srilankalske chauffører boede i en lejr på Kurt Beiers virksomhed i Padborg.  
Video: Fagbladet 3F

Det siger Research Inforcement Officer Edwin Atema fra FNV - VNB til Fagbladet 3F.

- Vi har i lang tid undersøgt Kurt Beier A/S og interviewet flere lastbilchauffører i flere lande, der kører for Kurt Beier. Betingelserne i firmaet er så forfærdelige, og sagen er så international, at FNV - VNB har sendt en formel anmodning til Europol om beskyttelse af ofre for menneskehandel, der kører for Kurt Beier, siger han.

Ifølge Fagbladet 3F er ni filippinske chauffører bragt i sikkerhed af de hollandske myndigheder som ofre for udnyttelse og handel.

Nogle af dem arbejdede for virksomheder, der er relateret til Kurt Beier i Danmark, siger Edwin Atema:

- Flere af chaufførerne kørte for Kurt Beier. Chaufførerne fortalte, at de havde det, som om de var i fængsel og bad os om at hjælpe dem med at få deres frihed tilbage.

DERFOR KØRER FILIPPINSKE CHAUFFØRER I DANMARK

  • De seneste år har transportbranchen kigget ud af EU for at finde chauffører. Det er ifølge branchen selv, fordi der er mangel på chauffører. Fagforeninger mener, at det er lønpres. 
  • I dag er reglerne sådan, at vognmænd kan hyre chauffører fra lande uden for EU, hvis de ikke kan finde ledige hænder inden for landets grænser.
  • I 2017 blev der givet tilladelse til 108.332 chauffører fra lande uden for EU - herunder Filippinerne. Det er 31 procent flere end i 2016. 
  • Litauen og Polen er de lande, der inviterer klart flest chauffører til EU. Sidste år var der 62.192 alene fra Polen. 
  • Danske selskaber kan derfor oprette et datterselskab i for eksempel Polen og ansætte sine chauffører derfra. 
  • Når en chauffør har fået grønt lys til at køre i et EU-land, kan vedkommende køre i hele Europa. 
  • Ifølge EU-reglerne er det tilladt for udenlandske lastbiler at køre med varer - såkaldt cabotagekørsel - internt i andre EU-lande i forbindelse med internationale transporter. 
  • Der er dog visse begrænsninger, men chaufførerne kan for eksempel tage tre ture i Danmark, en tur ud af Danmark og derefter tre ture igen. 

 

Kilder: Ugebrevet A4 og Investigate Europe

 

/ritzau/

Se, hvordan de udenlandske chauffører boede i Padborg.
Video: Fagbladet 3F