Bilister advares med blink, hvis Lillebæltsbroen slår revner

Faren for at den gamle Lillebæltsbro pludselig skal slå revner eller sætte sig yderligere har fået Vejdirektoratet til at sætte to specielle advarselsblink op i begge ender af broen.

De to blink begynder at lyse i samme øjeblik, som broen begynder at bevæge sig mere end det fastsatte. Dermed kan bilister, cyklister og gående straks blive advaret.

- De to advarselslamper er reserveret til sætninger eller uheld på brokonstruktionen og bliver ikke aktiveret i tilfælde af biluheld eller lignende, siger projektchef i Vejdirektoratet Per Friborg.

De specielt udseende advarselslamper er en del af det overvågningssystem, som Vejdirektoratet allerede har iværksat med døgnvagt på begge sider af broen. Og en del af den beredskabsplan, som Vejdirektoratet har lavet i samarbejde med Banedanmark.

Beredskabet betyder, at man kan lukke vejbanerne indenfor 10 minutter. At Banedanmark kommer ind i billedet skyldes, at virksomheden har det overordnede ansvaret for vedligeholdelse af broen.

Den gamle Lillebæltsbro er sunket med 75 cm siden den blev bygget i 1935 og fortsætter med at synke.

Banedanmark har tidligere understreget, at det er fuldt forsvarligt at køre over broen.

Med 125.000 kubikmeter sten omkring de fire brosøjler vil Banedanmark nu stabilisere den gamle Lillebæltsbro.

Planen er, at der herefter ikke længere er nogen aktuel fare.