Droner holder øje med de store broer

Vejdirektoratet har taget avancerede droner med kunstig intelligens i brug til at holde øje med tilstanden på bl.a. Vejlefjordbroen og Ny Lillebæltsbro.

Det har altid været udfordrende at kontrollere tilstanden på de store broer, fordi de hænger højt oppe og rækker ud over vand.

Derfor er Vejdirektoratet som nogle af de første i verden begyndt at benytte autonome droner med kunstig intelligens til at løse den opgave.

Dronernes intelligens gør dem i stand til at planlægge en rute med en unik bane rundt om broerne. Dermed kan de på egen hånd flyve hele vejen rundt om dem – og også indvendig i broens indre kamre – og optage 3D-billeder i ekstra høj opløsning med deres scanningskameraer.

Her er en selvstyrende drone på inspektion indvendigt i Vejlefjordbroen.
Her er en selvstyrende drone på inspektion indvendigt i Vejlefjordbroen.
Foto: Vejdirektoratet

Gode resultater

- Vi er yderst tilfredse med de resultater, vi har opnået ved hjælp af den autonome drone og de scanninger, som den foretager for os. Den autonome drone kan blive en kæmpehjælp i vores arbejde med at efterse og vedligeholde de store broer herhjemme, siger projektleder ved Vejdirektoratet, Rasmus Bang, i en pressemeddelelse.

Høj præcision 

Forsøget med de nye droner sker i samarbejde med danske Easyinspect og tyske Birdpilot.

Indtil videre er de nye droner blevet anvendt ved Vejlefjordbroen og Ny Lillebæltsbro samt Kronprinsesse Marys Bro, Kronprins Frederiks Bro, Silkeborg Langsø Bro og Næstved Svingbro. 

Projektleder Rasmus Bang fra Vejdirektoratet undersøger her ved en tidligere lejlighed Vejlefjordbroen med en manuel styret drone.
Projektleder Rasmus Bang fra Vejdirektoratet undersøger her ved en tidligere lejlighed Vejlefjordbroen med en manuel styret drone.
Foto: Charlotte Madvig Schmidt, TV SYD

Afløser traditionelle droner

- Vi har tidligere prøvet at arbejde med mere traditionelle droner. Men her havde vi udfordringer i form af en ineffektiv og risikabel arbejdsproces for selv de mest dygtige dronepiloter, lange behandlingstider for foto-grammetri og i sidste ende dårlig kvalitet af 3D-modellen, siger projektleder ved Vejdirektoratet, Rasmus Bang.

Med den autonome drone kan eftersynsingeniører udføre inspektioner af højere kvalitet på kortere tid og med minimal pilotuddannelse. Dronen kan ydermere navigere autonomt i vanskeligt tilgængelige områder af en motorvejsbro indvendigt i broen og tæt på lejer ovenpå brosøjlerne.