Ideen kom til ham, da han selv stod i situationen. Hvor skal jeg køre hen for at finde en god gårdbutik eller en sjov vejbod?
Nu har den 40-årige Dennis Sejerup fra Fredericia lavet en slags vejviser på Facebook for alle gårdbutikker og vejboder i Danmark.
- Hvor mange er der? Hmmm. Jeg ved det ikke, men et par tusinde, tror jeg.
Med det her initiativ bliver det meget lettere at finde vores lille gårdbutik.
For hyggens skyld
Dennis Sejerups vejviser ligger under navnet "Gaardbutikker og vejboder i Danmark".
- Vi er i 70 byer, men jeg håber, at der hurtigt kommer mange flere til, siger han.
Dennis Sejerup undskylder nærmest for, at der ikke er flere endnu. Men tiden er knap. Der er familie og arbejde at tage hensyn til. Well, arbejdet er for tiden nu mere et kursus. Han er ved at tage det store kørekort i Vejen.
Så gårdbutikker og vejboder må til tider vige for transportbranchens krav.
- Jeg gør det her for hyggens skyld, siger han.
Mund-til-mund
En af de gårdbutikker, der er med, hedder Det Lille Økori. Det er et mikrolandbrug i Stenderup lidt syd for Horsens.
Her sælger ejerne Sissel Uhrskov og Anders M. Jensen kartofler, gulerødder, løg og kål, men også krydderurter, svampe og mikrogrønt som spæde planteskud.
De er glade for Dennis Sejerups initiativ.
- Med det her initiativ bliver det meget lettere for potentielle kunder at finde vores lille gårdbutik, som ellers nemt kan overses. Ellers må vi jo klare os med mund-til-mund-metoden, når tilfredse kunder fortæller andre om os, siger Sissel Uhrskov.
Giv et god fif
Det er vigtigt for ham, at penge ikke kommer på tværs af ideen. Så gårdbutikkerne og vejboderne kan reklamere gratis.
- Det er samtidig mit håb, at folk vil give hinanden gode fif til, hvor de kan finde en vejbod eller en gårdbutik. Det vil på den måde være med til at styrke lokalområderne. Det er da langt mere lækkert, at spise friske landæg eller fersk kød fra en gårdbutik end at gå i et supermarked, siger Dennis Sejerup.
Og det virker. Det ved Sissel Uhrskov fra Det lille Økori.
- Vi har haft kunder, der netop var gjort opmærksomme på vores gårdbutik gennem "Gaardbutikker og vejboder i Danmark". Så det er vi da bare glade for. Vi har jo ikke det store reklamebudget, siger hun med et glimt i øjet, der indikerer, at reklamebudgettet nok snarere ligger på 0,00 kr. og ører. .
Danmarkskort
Han har delt netværket op i geografiske områder. Men måske skal han også tænke i sæsoner.
- Mange vejboder sælger jo jordbær, når det er sæson for dem. Eller græskar, når det er halloween. Eller juleting, når den højtid nærmer sig, siger han.
For ham er næste skridt, at få lavet en hjemmeside med et Danmarkskort, så man på det kan klikke sig ind på nærmeste gårdbutik eller vejbod. På den måde kan kunder køre direkte derhen i stedet for at tage ud i det blå og lede efter dem.