TV der bevæger dig

Kritik: Isbryderne er dyre, gamle og unødvendige

De danske havne betaler hvert år millioner af kroner for at holde tre isbrydere kampklare til at bryde isen. Men nu får de nogle gevaldige verbale skud for boven.  

02:23

Forældede skibe

I 14 år har de statsejede isbrydere Danbjørn, Thorbjørn og Isbjørn ligget stille i Frederikshavn.

Nu, hvor der måske er bud efter dem, er de i mange tilfælde forældede - og de kommer alligevel aldrig ind her, siger Kim Sanddahl Møller, havnechef for Kolding Havn. 

Hvorfor skal havnene betale?

Han peger på, at isbryderne som det eneste bliver brugt til at overholde Danmarks internationale forpligtelser og holde bælterne fri for is.

- Men hvorfor skal havnene betale for det, spørger kim Sanddahl Møller.

Kolding Havn betaler årligt 100.000 kr. til de tre store isbrydere. Selvom havnen har deres egen lille isbryder Casper, der klarer sagen.

Uhørt

Isbryderne, der tilsammen har en bemanding på 48, koster havnene 20 mio. kroner hvert år - også de år hvor der ikke er brug for dem.

- De er bygget tilbage i 1950'erne, så de er både dyre og forældede. Mange skibe har mindst lige så mange hestekræfter som de gamle isbrydere og kan selv klare at bryde isen i havnene.  

Dyr løsning

Jacob Kronbak er lektor på Center for Maritim Forskning på SDU. Han kan godt forstå, at havnene er sure over at betale så meget for isbryderne.

 - Det er en ret dyr løsning at have tre skibe standby år efter år. Men kunne gøre som i Finland, hvor statens miljøskibe og isbrydere er ét skib. Så bruger man skibet året rundt, siger Jacob Kronbak.

Privatisering er en mulighed

En anden mulighed er at privatisere isbrydningstjensten.

- Privatisering er en nærliggende mulighed. Man kunne lade de store handelsskibe, der er i rutefart om sommeren, bryde is om vinteren. Lidt ligesom landmændene og vognmændene, der lejer deres lastbiler og traktorer ud, når der skal ryddes sne, siger Jacob Kronbak til Ritzau.

Så meget betaler havnene i TV SYDs område:

Havnene betaler i forhold til godsomsætningen.  

  • Fredericia: 1,862 mill. kr.
  • Aabenraa og Enstedværket: 816.000 kr.  
  • Kolding: 110.000 kr.
  • Vejle: 85.000 kr.
  • Horsens: 52.000 kr.
  • Sønderborg: 4.000 kr.
  • Haderslev: 3.000 kr.

Havne vest for Skagen, f.eks. Esbjerg, betaler ikke. Disse havne er nemlig af naturens vej isfrie.

Derudover betaler skibe, der anløbne havnene, en isafgift.