Mobile apps er et hit på skovturen for 6. klasse på Fredericia Realskole

Ifølge Danmarks Naturfredningsforening har hvert fjerde barn mellem 5 og 12 år aldrig set helt almindelige dyrearter som krabben, haren eller egernet i naturen, mens kun lidt over halvdelen af børnene har set et pindsvin i det fri. Det skal der nu laves om på.

Selvom flere danskerne er blevet mere fortrolig med at bevæge sig i naturen under corona-nedlukningen, så halter det med kendskab til naturens dyr og planter især for de yngste.

Ifølge Danmarks Naturfredningsforening har hvert fjerde barn mellem 5 og 12 år aldrig set helt almindelige arter som krabben, haren eller egernet i naturen, mens kun lidt over halvdelen af børnene har set et pindsvin i det fri,

Det er en af årsagerne til, at foreningen i denne uge afholder Naturens Uge, hvor der foregår en masse aktiviteter ude i naturen. 

Mandag formiddag var 6. B fra Fredericia Realskole på skovtur.

- I har små 45 minutter til at få så mange observationer som muligt, råber naturlærer, Thor Lütje Filskov Hansen, til børnene, der allerede er i fuld gang med at rode i skovbunden.

Mange arter dyr og planter kan identificeres med en app.
Mange arter dyr og planter kan identificeres med en app.
Foto: TV SYD

Det er svært at holde børn væk fra deres mobile skærme - og få dem med ud i naturen. Men i 6. B kombinerer de mobiler og natur. De benytter en app for at genkende dyr og planter.

- Vi fandt en hindbærbusk faktisk. Og vi fandt også et ahorn, forklarer Rebecca Raben Sørensen.

Mobilen kan nemlig hjælpe med at sætte navn på dyr og planter.

Rebecca Raben Sørensen er vant til at være ude i naturen med sin familie. Og elsker det.
Rebecca Raben Sørensen er vant til at være ude i naturen med sin familie. Og elsker det.
Foto: TV SYD

Med mobilen kan man blive dus med skovens dyr og planter. Faktisk kan børnene på få minutter opdage rigtigt mange arter.

William Rosgaard Valdemar Korsgaard vil godt indrømme, at han ikke kender meget til dyr og planter i skovbunden.
William Rosgaard Valdemar Korsgaard vil godt indrømme, at han ikke kender meget til dyr og planter i skovbunden.
Foto: TV SYD

- Jeg har fundet en skovsnegl. Og en arientasnegl. Og fladmos. Mangeløv, ædelgran, en bøg. Et armensk brombær, remser Rebecca Raben Sørensen op.

Rebecca adskiller sig formentlig fra de fleste børn, som ifølge en ny undersøgelse ikke er meget i naturen.

- Jeg er også et meget stort naturmenneske. Jeg går tit med min far ud og sover i shelter. Eller på vandreture eller løbeture. Men jeg tror ikke, det er sådan for alle. Men jeg er i hvert fald en meget aktiv person, fortæller hun.

Og nogle gange kan naturen endda spises. William Rosgaard Valdemar Korsgaard har fundet nogle brombær.

Men William og andre børn vil i 6. B vil godt bekræfte, at de ikke er store naturmennesker. Endnu.

Har du set egern og pindsvin og sådan noget ude i skoven?

- Nej, ikke ude i skoven, indrømmer William, der kan komme i tanke om, at han har set hjorte og træer, når han tidligere har været i skoven.

Naturlærer Thor Lütje Filskov Hansen underviser 6B fra Fredericia Realskole i 'Natur og Teknologi'. Her lærer børnene at benytte apps til at genkende dyr og planter.
Naturlærer Thor Lütje Filskov Hansen underviser 6B fra Fredericia Realskole i 'Natur og Teknologi'. Her lærer børnene at benytte apps til at genkende dyr og planter.
Foto: TV SYD

Mobiltelefoner og naturture går hånd i hånd

Klassens naturlærer vil gerne have eleverne mere ud i det grønne. Og selv små skabninger kan gøre et stort indtryk.

- Jeg tror, de synes, det er fedt, at de kan komme ud af det normale klasselokale og kunne lege med deres mobiltelefoner. Og jeg tror, de synes, det er fedt, at de kan kombinere mobiltelefoner og også noget teknologi, som er en del af det, vi har, der hedder "Natur og teknologi". Så vi kan bruge nogle apps på en god måde, forklarer Thor Lütje Filskov Hansen.

For det er sjovere at være i naturen, hvis man lærer den at kende, mener han.

- Det et supervigtigt, at de kan finde ud af at artsbestemme. Sådan at de kan bruge det, også hjemme i deres haver. Så de kan finde ud af, hvordan biodiversiteten har det derhjemme.

Som lærer i folkeskolen, kan Thor Lütje Filskov Hansen godt genkende billedet af, at mange børn ikke er naturbørn.

- Der er helt klart nogen, der godt kan lære mere om naturen. Det er også derfor, at jeg prioriterer at få dem så meget som muligt herud, så de kan lære, at der er noget nyt hele tiden i naturen.