Nye el-lokomotiver giver bedre miljø og flere togskift

Efter 40 års trofast tjeneste er det fra søndag slut med DSBs ME-diesellokomotiver på det danske skinnenet. Det betyder, at flere rejsende skal skifte tog i Fredericia.

Til at erstatte ME-lokomotiverne har DSB købt en række spritnye Vectron-ellokomotiver med hele 8.700 hestekræfter.

Rejsende i intercitytogene mellem Aalborg og København vil som som følge af udfasningen af diesellokomotiverne hver anden time skulle skifte til et andet tog ved samme perron i Fredericia.

Togskiftet forlænger ikke rejsetiden - men skiftet i Fredericia er nødvendigt for, at DSB kan køre mest muligt med de nye ellokomotiver i stedet for de gamle dieseldrevne.

De mange hestekræfter gør, at Vectron kan accelerere med 2,5 gange så mange kræfter - og dermed væsentligt hurtigere - end ME-lokomotiverne. Det betyder, at de rejsende kan komme hurtigere frem, da maksimalhastigheden nås hurtigere.

De mange hestekræfter gør, at Vectron kan accelerere med 2,5 gange så mange kræfter.
De mange hestekræfter gør, at Vectron kan accelerere med 2,5 gange så mange kræfter.

Godt for miljøet

Skiftet fra diesel til el medfører, at DSB udleder 27.000 tons mindre CO2 om året. Samtidig reduceres udledningen af partikler fra togdriften med 60 procent.

ME-lokomotiverne fortsætter deres togliv i Norge og Sverige, hvor de primært skal sættes ind på øde strækninger samt fungere som nødtog i tilfælde af nedfaldne køreledninger.

Lyntog er fortsat uden skift

Intercity-lyntogene, er fortsat gennemkørende uden togskift..

Der sker også nogle ændringer i togene mellem Jylland og Københavns Lufthavn, som kan ses i Rejseplanen.

Regionaltogene mellem Aarhus og Esbjerg kører uændret.

Fakta om el-lokomotivet Vectron