Parkeringsregler forvirrer kunder

Parkeringspladserne mellem et varehus og indkøbscenter i Fredericia har vidt forskellige regler for parkering. Det ene sted må man holde ubegrænset, det andet skal man stille p-skiven - og det skaber forvirring.

Det er parkeringspladserne mellem Føtex og Vestercentret på Venusvej i Fredericia, som er midtpunkt for kundernes forvirring og undren.

Ved Føtex er der ubegrænset parkering døgnet rundt, hvorimod man skal stille p-skiven ved Vestcentret, fordi der her er tre timers parkering.

Tidligere havde Føtex også tre timers parkering, men efter tre en halv måned med begrænsning valgte de at droppe det her for ganske kort tid siden.

- Vi kunne se, at det ikke havde den virkning, vi troede det ville have - nemlig at skabe mere rotation, siger varehuschef i Føtex, Kristian Henriksen.

Frygtede parkeringskaos

Føtex valgte at indføre begrænset parkering, fordi naboen Vestcentret havde opført en ny tilbygning, som lagde beslag på 120 parkeringspladser. Derfor frygtede Føtex, at det ville lægge pres på deres pladser.

Men da det ikke skete, valgte Føtex at ophæve begrænsningen.

- Vi var selvfølgelig i dialog med kunderne og vurderede om begrænsningen var nødvendig, og det mente vi ikke, at den var, siger varehuschef i Føtex, Kristian Henriksen.

Indkøb kan give bøde

Nu er det så op til kunderne at være opmærksomme på, hvor man skal stille skiven og hvor det ikke er nødvendigt.

Flere af de kunder TV SYD talte med i dag, udtrykte stor forundring over, at der ved Vestcentret er begrænset parkering.

Det skal også ses i lyset af, at der på intet tidspunkt var fyldt op med biler på centrets parkering, på trods af myldretidstrafikken denne lørdag.

Indehaveren af Vestcentret forklarer, at det udelukkende er af økonomiske årsager, at de fastholder den begrænsede parkering.

Kundevenlige parkeringspladser

Begrænset parkering dukker op flere og flere steder, og det er noget kunderne lægger mærke til og vælger ud fra.

Bryggen i Vejle ét af de butikscentre der har oplevet hvor stor en effekt det kan have at gøre parkeringsforholdene mere kundevenlige. I starten kostede det penge fra første sekund man parkerede. Men først indførte centret to timers gratis parkering fra mandag til torsdag og senere blev det udvidet til hele ugen. I løbet af et år blev antallet af parkerende fordoblet. Og det er langt fra tilfældigt lyder der fra ICP, der er konsulentfirma for detailhandlen.

- Parkering er blevet et konkurrenceparameter - hvis der ikke er nogle ordentlige parkeringsforhold, kører kunderne et andet sted hen, siger Peter Nyborg.