Se billederne: Seje gutter rejste Lillebæltsbroen - nu fylder den 50 år

Onsdag er det 50 år siden, at Den Nye Lillebæltsbro blev indviet. I den anledning har TV SYD samlet en række billeder af broen, som nu i fem årtier har bundet Jylland og Fyn sammen.

Det var nogle seje brobisser, der for nøjagtigt 50 år siden endelig kunne sænke skuldrene og beundre det værk, som de havde slidt og slæbt for at få færdigt. 

Fem år tog det at opføre Den Nye Lillebæltsbro, som i dag har 50-års jubilæum. Det var længere end planlagt, fortæller Søren Lau Hermansen, der er museumsinspektør på Middelfart Museum. 

- Den første vinter, efter at byggeriet var gået i gang i 1965, var en rigtig isvinter. Lillebælt frøs til, og der var ned til 23 graders frost. Vi har talt med en jord- og betonarbejder, som hedder Poul. Han fortæller, at det var så koldt, at arbejdernes hænder frøs fast til jernet, som de arbejdede med. For meget af arbejdet kunne ikke udføres med handsker på, siger Søren Lau Hermansen. 

Flere af vintrene under opførelsen af Lillebæltsbroen var såkaldte isvintre, hvor Lillebælt frøs til. Det var en væsentlig årsag til, at byggeriet blev forsinket.
Flere af vintrene under opførelsen af Lillebæltsbroen var såkaldte isvintre, hvor Lillebælt frøs til. Det var en væsentlig årsag til, at byggeriet blev forsinket.
Foto: Hans Pedersen/Ritzau Scanpix

I anledning af jubilæet har museet indsamlet en masse historier fra de brobisser, som stod for byggeriet. Og deres historier vidner om, at der skulle nogle hårde hunde til at udføre det grove arbejde. 

Da den 1.700 meter lange bro endelig stod færdig i 1970, kunne man notere, at der var sket tre dødsfald i forbindelse med byggeriet. Det var faktisk færre døde, end man havde budgetteret med fra start, fortæller Søren Lau Hermansen. 

- De tre døde alle på grund af fald. Selvom der var sikkerhedsliner til rådighed, så var det ikke altid noget, man brugte, siger Søren Lau Hermansen. 

Der skete tre dødsfald på Lillebæltsbroen, mens den blev opført. Alle på grund af fald fra broen, for sikkerheden var ikke i fokus. Her en brobis højt til vejrs. 
Der skete tre dødsfald på Lillebæltsbroen, mens den blev opført. Alle på grund af fald fra broen, for sikkerheden var ikke i fokus. Her en brobis højt til vejrs. 
Foto: Leif Nyholm/Ritzau Scanpix

Rummet under den sekssporede motorvej, som forbinder Jylland med Fyn, er hult og består af metalkasser, som både skulle sandblæses og sprøjtelakeres. Også her stødte brobisserne på udfordringer.

- Der kunne blive 50 grader varmt i kasserne, når solen stod direkte på. En fyr ved navn Mogens fortæller, at man havde undervurderet antallet af stikkontakter. For at have nok kontakter til sandblæsning og sprøjtelakering tog man stikkontakterne fra udsugningen. Da han klagede over forholdene, blev han fyret, fortæller Søren Lau Hermansen.

Efter fem års hårdt arbejde stod Lillebæltsbroen endelig klar i 1970.  Broen er 120 meter på det højeste punkt. Den er 1.700 meter lang, hvoraf de 1.080 meter er en stål-hængebro med en spændvidde på 600 meter. 

Lillebæltsbroen blev officielt indviet den 21. oktober 1970 af hans majestæt Kong Frederik den 9.

Herunder kan du se flere billeder fra jubilarens 50 år lange historie i Lillebælt.

Weekenden inden indvielsen af den nye Lillebæltsbro den 21. oktober 1970 fik danskerne lov til at gå en tur på broen.
Weekenden inden indvielsen af den nye Lillebæltsbro den 21. oktober 1970 fik danskerne lov til at gå en tur på broen.
Foto: Privatfoto
Den 17. september 1995 fejrede den ny Lillebæltsbro sit 25-års jubilæum. Der blev løbet et marathon over broen, hvor mere end 4000 løbere fik lov til at passere motorvejsbroen uden bil. Her er det en træt kronprins Frederik, der bliver modtaget af den daværende trafikminister Jan Trøjborg, da han kommer i mål.
Den 17. september 1995 fejrede den ny Lillebæltsbro sit 25-års jubilæum. Der blev løbet et marathon over broen, hvor mere end 4000 løbere fik lov til at passere motorvejsbroen uden bil. Her er det en træt kronprins Frederik, der bliver modtaget af den daværende trafikminister Jan Trøjborg, da han kommer i mål.
Foto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix
Natten mellem den 3. og den 4. december 1999 blev Danmark ramt af den hidtil værste orkan i landet. Lillebæltsbroen var spærret det meste af lørdag den 4. grundet væltede lastbiler. Her er en 25 tons lastbil væltet ned over en personbil.
Natten mellem den 3. og den 4. december 1999 blev Danmark ramt af den hidtil værste orkan i landet. Lillebæltsbroen var spærret det meste af lørdag den 4. grundet væltede lastbiler. Her er en 25 tons lastbil væltet ned over en personbil.
Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Endagsfestivalen Rock Under Broen er blevet afholdt ved Lillebæltsbroen siden 1989. I 2005 var mellem 15.000-20.000 festivaldeltagere mødt op til navne som Bonnie Tyler, Nick og Jay og Kim Larsen. På billedet her ses publikummet til Big Fat Snake.
Endagsfestivalen Rock Under Broen er blevet afholdt ved Lillebæltsbroen siden 1989. I 2005 var mellem 15.000-20.000 festivaldeltagere mødt op til navne som Bonnie Tyler, Nick og Jay og Kim Larsen. På billedet her ses publikummet til Big Fat Snake.
Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
I 2019 passerede knap 80.000 køretøjer Lillebæltsbroen per døgn. Det er en kraftig stigning fra 2009, hvor 59.286 køretøjer passerede, og 1999, hvor 45.300 køretøjer kørte over broen i døgnet.
I 2019 passerede knap 80.000 køretøjer Lillebæltsbroen per døgn. Det er en kraftig stigning fra 2009, hvor 59.286 køretøjer passerede, og 1999, hvor 45.300 køretøjer kørte over broen i døgnet.
Foto: Claus Fisker / Ritzau Scanpix