Skinnerod eller er der en mening?

Hvis I har været på brovandring eller på anden måde har haft mulighed for at se skinnerne på den gamle Lillebæltsbro, har I måske lagt mærke til, at der er nogle ekstra skinner.

At lave clickbaits ligger os fjernt, men denne historie er lidt svær at præsentere anderledes. Ved et tilfælde kom vi forbi fagbladet Ingeniørens hjemmeside og fandt noget rigtig interessant, (synes vi. I behøver ikke skrive ind, hvis I er uenige).

Ingeniøren har en brevkasse, hvor man kan spørge om teknik i al almindelighed, og en læser har spurgt, hvorfor der er tilsyneladende overflødige skinner på jernbanesporet på den gamle bro over Lillebælt. Og der er en forklaring på alting.

Den gamle Lillebæltsbro er bygget i 1935, og den kan ikke klare at blive kørt på af et moderne tog, der vejer meget mere og slæber meget mere, end tog gjorde i 1935. Derfor er der lagt nogle ekstra skinner ud, der skal fange hjulene, hvis de af en eller anden grund skulle hoppe af sporet. Således forhindrer de den større katastrofe, som det ville være, hvis et tog ramte en af de bærende konstruktioner.(Se billede herunder).

Her ser man de skinner, der holder på toget, hvis det værste skulle ske.
Her ser man de skinner, der holder på toget, hvis det værste skulle ske.
Foto: Banedanmark

Som man kan se, er der to slags ekstra skinner. Der forreste sæt skal holde hjulene inde, og de næste skal holde dem nær sporet. Nu ved I det.