Play

Ladt i stikken af forsikringsselskaber: - Jeg har været meget tæt på bare at låse døren og gå min vej

Ejner Vinter er 63 og har boet i huset i Taulov med sin kone i 20 år. På billedet kan man se, at gavlmuren er våd. Foto: Søren Pors Grundahl, TV SYD
Udgivet

Årets sidste døgn bød ikke kun på kransekage hjemme hos Ejner Vinter i Taulov. Nu er han fanget mellem to forsikringsselskaber, der ikke vil betale for skaderne.

Opdateret 20 januar 2025. Efter artiklen er publiceret, har Ejner Vinter fået besked fra Købstædernes Forsikring, at de anerkender erstatningspligten.

Det skulle have været et festligt nytår med god mad og serpentiner.

Men aftenens sidste stormfyldte døgn bød på alt andet end fest.

- Jeg har været meget tæt på bare at låse døren og gå min vej. For jeg kan ikke mere. Jeg er træt. Min kone sidder og græder hver dag. Vi ved ikke, hvad vi skal gøre, siger Ejner Vinter, som har tabt fem kilo siden årsskiftet.

Over hovederne på Ejner Vinter og hans kone i Taulov rev det godt og grundigt i taget - eller det, der var tilbage.

For i dagene op til nytårsaften havde håndværkere pillet asbesttaget af.

Den nøgne tagkonstruktion blev dækket til med et undertag bestående af baner af tynd plast, som overlappede hinanden.

Håndværkerne havde lagt undertag på, som burde have holdt vandet ude. Men fordi der kom storm, trængte vandet alligevel ind. Billederne her er taget af skadesservicefirmaet 1. januar 2025. Foto: Recover Skadesservice

Men plastfolien gav efter for stormen, og regnen havde frit spil og stod ind mellem overlapningerne.

Omkring midnat var der ifølge DMI vindstød på næsten 21 meter i sekundet, hvilket er et pænt stykke over den grænse på 17,2 m/s, som forsikringsselskaberne betegner som storm.

Min kone sidder og græder hver dag. Vi ved ikke, hvad vi skal gøre

Ejner Vinter, Taulov

Alligevel er Ejner Vinter og hans kone nu havnet i en situation, hvor hverken deres eget eller håndværkerfirmaets forsikring vil dække de store vandskader, som stormen har medført.

- Jeg håber jo virkelig, at en eller anden forsikring kunne tænke sig at blive lidt menneskelig og hjælpe os. Jeg synes ikke, at det er i orden, at jeg er kommet i klemme mellem to forsikringsselskaber. For jeg har intet med det at gøre, siger han.

Selvom det er knap tre uger siden, at regnen fandt vej ind til flere af husets rum, kan han stadig tømme affugterne for litervis af vand.

Spærene blev også våde. Billederne her er taget af skadesservicefirmaet 1. januar 2025. Foto: Recover Skadesservice

Støjen fra affugterne og den store blæser på loftet er ikke kun svær at sove for, den minder dem også konstant om deres situation.

De lever nu i mørke mere eller mindre hele tiden, for affugterne sluger så meget strøm, at sikringerne springer, hvis de tænder for meget lys.

Konen har kræft og aggressiv leddegigt, og han har selv haft svær stress og er derfor blevet seniorpensionist.

Vand trængte ind i soveværelset. Billederne her er taget af skadesservicefirmaet 1. januar 2025. Foto: Recover Skadesservice

Også på ydersiden af huset ses konsekvenserne. Ydermuren er flere steder tydeligt fugtig.

Man kan tydeligt se, at der er trængt vand ind i gavlmuren. Foto: Søren Pors Grundahl, TV SYD

Fanget mellem forsikringer

Kort efter regnen havde fundet vej ind, tog Ejner Vinter kontakt til håndværkerfirmaet, som hurtigt tilkaldte et skadesservicefirma, der rykkede ud.

Firmaet vurderede, at det var for farligt at sætte presenninger på ydersiden af huset i stormen.

1. januar lavede firmaet så en rapport, som konkluderede, at "afdækning er ikke opsat korrekt efter asbesttag er blevet fjernet".

Uddrag fra rapport

Skadesservicefirmaet skrev 1. januar i deres rapport:

"Afdækning er ikke opsat korrekt efter asbesttag er blevet fjernet".

"Afdækning holder ikke tæt i stormen, så der kommer slagregn ind ved samlingerne. Nogle steder er afdækning helt fast (faldet, red.) af. Flere rum har taget skade, og el har taget skade i børneværelset".

Dét er Ejner Vinters forsikring, Tryg, enig i, og selskabet mener, at det er håndværkerens forsikring, Købstædernes Forsikring, der bør dække skaderne.

Men Købstædernes Forsikring mener derimod, at der er tale om en stormskade, som Tryg skal dække.

Siden har håndværkerne lagt nyt tag på, men det har langt fra lagt låg på hans bekymringer.

Huset har nu fået nyt tag på, men der er stadig fugt i huset. Foto: Helena Bendixen, tvSyd

- Vi har talt med håndværkerfirmaet. De forstår din frustration og vil gerne hjælpe med at finde en løsning. Men de mener, at du skal se tiden an og se, om affugterne løser problemet. Kan du ikke vente lidt længere?

- Jeg har selv talt med en håndværker, der siger, at når man har et vådt gipsloft oppe under træloftet, så er det den bedste fødekæde til svamp. Så jeg frygter, at det når at tage fat i selve tagkonstruktionen, siger Ejner Vinter.

Vandet trængte fra isoleringen ned i loftet, hvor det dryppede fra. Billederne her er taget af skadesservicefirmaet 1. januar 2025. Foto: Recover Skadesservice

Forsikringsekspert: - Ejner bør klage

Hos brancheorganisationen Forsikring og Pension, der organiserer danske forsikrings- og pensionsselskaber har man ikke et overblik over, hvor ofte der opstår sager som Ejner Vinters.

Det siger Anne Garde Slothuus, der er forsikringsekspert hos Forsikring og Pension.

Hvem har normalt ansvaret i sager, hvor der sker skade under renoveringer?

- Typisk har håndværkere en ansvarsforsikring, som dækker, hvis han forvolder en skade hos en kunde. Men som husejer skal man tjekke op på, hvordan man er forsikret, når huset skal stå uden tag i en periode, og hvis der sker en stormskade eller vandskade. Det vil dog altid kræve, at håndværkeren er juridisk erstatningsansvarlig for skaden, hvilket altid vil være en konkret vurdering i den enkelte sag, siger Anne Garde Slothuus.

Har du oplevet noget lignende?

Så hører tvSyd gerne fra dig. Skriv til journalisten bag artiklen på sogr@tvsyd.dk.

Hvad skal Ejner Vinter og andre gøre i sager som denne?

- I første omgang kan han klage til Købstædernes Forsikring. Man har altid mulighed for at gå til den klageansvarlige afdeling, hvis man er utilfreds med forsikringsselskabets afgørelse. Han kan bede dem tage stilling til skadesservicerapporten og komme med en redegørelse for, hvorfor de ikke dækker. Hvis der ikke er en forsikring, der dækker det, må han rette et krav direkte til håndværkeren, siger hun.

Jeg er helt enig i, det er en meget uheldig situation, der er opstået

Morten Fruergaard, vicedirektør, Købstædernes Forsikring

"Uheldig" og "frustrerende" situation

tvSyd har bedt både Købstædernes Forsikring og Tryg om en uddybning af deres afgørelser.

Købstædernes Forsikring har sendt en uddybning af sagsforløbet, som de ser det.

- Vi har derfor undersøgt, hvorledes vores kunde (håndværkerfirmaet, red.) har ageret. De informationer, vi har modtaget indtil nu, tyder på, håndværkerne har udført deres arbejde efter forskrifterne, skriver vicedirektør i Købstædernes Forsikring, Morten Fruergaard, til tvSyd.

Han skriver også, at der er sendt en medarbejder ud for at lave en "ekstraordinær besigtigelse af taget".

Foto: Recover

Normalt udtaler Tryg Forsikring sig ikke om individuelle kunders forhold, men fordi Ejner Vinter har givet tvSyd en fuldmagt, gør Tryg en undtagelse.

Tryg fastholder, at skaden er sket, fordi håndværkernes afdækning har været utilstrækkelig, som både rapporten og Trygs egen taksator har konkluderet, men fremhæver, at Ejner Vinters skade heller ikke er dækket af hans forsikring.

Læs de fulde svar fra begge forsikringsselskaber herunder.

Svar fra Købstædernes Forening

Jeg er helt enig i, det er en meget uheldig situation, der er opstået.

Det firma, der udfører entreprisen, er forsikret hos os. Det betyder kort fortalt, at vi skal udrede omkostningerne, hvis det kan konstateres, at vores kunde har handlet ansvarspådragende.

Vi har derfor undersøgt, hvorledes vores kunde har ageret. De informationer, vi har modtaget ind til nu, tyder på, håndværkerne har udført deres arbejde efter forskrifterne.

Vi kan konstatere, at der i området er målt vindhastigheder på over den grænse, hvor man normalt ville dække en stormskade på et fastmonteret tag. Derfor kan skaden opstå, uden at skyldes fejl fra vores kundes side. Vi kan også konstatere, at vores kunde på dagen for stormen var ude og gå undertaget efter. Vi kan derfor på nuværende tidspunkt ikke konstatere, at vores kunde har et ansvar for skadens opståen.

Vi forstår, dette bringer skadelidte i en meget uheldig situation og derfor har vi også, forud for din henvendelse, besluttet at gennemføre en ekstraordinær besigtigelse af taget. Den gennemføres i eftermiddag (fredag, red.).

Venlig hilsen

Morten Fruergaard, vicedirektør, Købstædernes Forsikring

Svar fra Tryg Forsikring

Når nu det er jer, som Ejner Vinter har betalt til, burde det så ikke være jer, der dækker skaden?

- Det er korrekt, at Ejner Vinter har tegnet en bygningsforsikring hos Tryg. Af rapporten fra skadeservice, der var tilkaldt i forbindelse med skaden, fremgår det dog, at regnen er kommet ind, fordi undertaget ikke har kunne holde tæt ved meget nedbør, og fordi regnen har kunne trænge ind ved det overlæg, som er lagt i forbindelse med det tagarbejde, som Ejner Vinter er ved at få foretaget. Trygs taksator er kommet frem til samme konklusion efter også at have besigtiget skaden. Af betingelserne i vores bygningsforsikring fremgår det, at forsikringen ikke dækker, hvis skaden er sket som følge af bygge- og reparationsarbejde på bygningen eller grunden.

- Da vandskaden er sket som følge af bygge- og reparationsarbejde, mens Ejner Vinter har fået lagt nyt tag, dækker bygningsforsikringen ikke jævnfør vores betingelser. Tryg har derfor henvist ham til at tage kontakt til firmaet, som står for tagarbejdet.

Ejner Vinter føler sig efterladt på perronen med en potentiel stor regning. Hvordan har I det med, at en kunde, der har betalt mange penge til jer, pludselig er endt i den her situation?

- Det er meget beklageligt, at Ejner Vinter ikke føler sig korrekt vejledt i situationen, og vi har fuld forståelse for, at det er en frustrerende situation at stå i. Det fremgår dog af bygningsforsikringens betingelser, hvilke undtagelser der er for forsikringens dækning, og vi har derfor ikke mulighed for at dække skaden.

Ejner Vinter siger, at I to forsikringsselskaber ikke tager kontakt til hinanden for at finde en løsning. Hvorfor gør I ikke det?

- Tryg har ikke mulighed for at anmelde en skade til et andet selskab. Vi har henvist Ejner Vinter til at tage kontakt til firmaet, som står for reparationen af taget og i den forbindelse har lagt undertaget. De skal så vurdere, hvordan de vil håndtere henvendelsen fra ham – herunder anmelde skaden til deres forsikringsselskab.

Carsten Hvass-Nielsen, skadedirektør, Tryg Forsikring

tvSyd har talt med håndværkerfirmaet, som ikke vil medvirke i artiklen. De siger, at de udmærket forstår Ejner Vinters frustrationer, men de genkender ikke, at afdækningen skulle have været utilstrækkelig. De er klar til at finde en form for løsning, men de mener, at det først og fremmest er en forsikringssag.

Ejner Vinter har nu hyret en advokat, som er i gang med at gennemgå sagen.

Stort vejarbejde har markant positiv effekt: - Det kommer meget bag på mig

Bente Nissen (tv.), socialrådgiver og Mette Asmussen (th.), social og sundhedshjælper, er overraskede over effekten af vejarbejdet. Foto: Thomas Hoffmann-Møller, tvSyd
M
Udgivet

Det omfattende vejarbejde på Østjyske Motorvej mellem Vejle S og Skanderborg S har helt sikkert frustreret flere. Men vejarbejdet har også haft en markant positiv effekt.

Den 38 kilometer lange strækning med vejarbejde, der skal udvide Østjyske Motorvej fra fire til seks spor, betyder hastighedsnedsættelse til 80 kilometer i timen samt indsnævrede spor.

Ikke just noget, der huer trafikanterne.

- Vi kører tit til Aarhus, også med hestetrailer, og det er nærmest en umulighed, fortæller Bente Nissen, trafikant på strækningen.

- Jeg har en mand, der kører lastbil, og han siger, at det er frygteligt, følger veninden Mette Asmussen, der er social og sundhedshjælper, op.

Vejarbejdet på Østjyske Motorvej ventes afsluttet i 2027. Foto: Thomas Hoffmann-Møller, tvSyd

Trods irritationen over, at det ikke går så hurtigt og man kører tættere, så har vejarbejdet haft en markant positiv effekt på antallet af ulykker.

En evaluering fra Vejdirektoratet for perioden maj 2023 til udgangen af 2024 viser et stort fald i antallet af ulykker. For hele anlægsperioden forventes et fald på 37% holdt op mod det forventede niveau af ulykker uden vejarbejde.

- Det er et rigtig godt resultat. Trafikanterne har udvist rigtig god adfærd, og det takker vi dem for, siger John Kjærsgaard, projektchef hos Vejdirektoratet.

Det er ikke kun det samlede antal ulykker, der er faldet. Mængden af personskader har fulgt med og er reduceret med 26%, og generelt er personskaderne mindre alvorlige.

Den mest hyppige type ulykke, er bagendekollisioner.

Ensartet vejarbejde hjælper

Selvom vejarbejderne selvsagt har fokus på motorvejsudvidelsen først og fremmest, så har det ifølge projektchefen været en betydelig overvejelse for dem, hvordan man sikrer trafikanterne i perioden.

- Vi har gjort afmærkningerne så ensartet som muligt, så det billede man møder, når man kommer til vejarbejdet, er nogenlunde det samme på hele strækningen. Og det vil det vedblive hele vejen til vi er færdige, forklarer John Kjærsgaard.

John Kjærsgaard, projektchef hos Vejdirektoratet. Foto: Thomas Hoffmann-Møller, tvSyd

Ikke bare under vejarbejdet har sikkerheden høj prioritet. Også efterfølgende forklarer han, at det ekstra spor i hver retning vil være lig større sikkerhed på motorvejen.

Skal man trække en læring ud af vejarbejdets positive effekt, som kan tages med videre, men også sikre kortest tid muligt med vejarbejde, så er det adfærden under kørsel.

- Vi kan lære, at trafikanterne skal blive ved med at følge vores anvisninger. Overholde hastighedsbegrænsningen, tage hensyn til hinanden og især de folk der arbejder på strækningen. Så tænker jeg, at vi kommer igennem det store projekt til tiden, siger John Kjærsgaard.

John Kjærsgaard sætter ord på, hvorfor antallet af ulykker er lavere under vejarbejdet.

- Det kommer meget bag på mig

For de to veninder, der har gjort pitstop langs motorvejen, kommer det som en overraskelse, at vejarbejdet, som de ser som en udfordring, har haft den positive effekt.

- Det kommer meget bag på mig, at ulykkerne er faldet. Det er meget smalle spor, og jeg synes faktisk, at det er ubehageligt at køre der, lyder det fra Bente Nissen.

Bente Nissen og Mette Asmussen er overraskede over vejarbejdets positive effekt

Omvendt kan de godt genkende, at deres adfærd under vejarbejdet, kan forklare udviklingen.

- Jeg tænker måske, at trafikanterne er lidt mere vågne, for det er man nødt til, når man kører herude, fortæller Mette Asmussen om oplevelsen med de indsnævrede spor.

- Man sætter nok ikke bare bilen på autopilot, og man holder lidt mere fast i rattet. Jeg er i hvert fald meget mere opmærksom, når jeg kører her, fastslår Bente Nissen.

Projektet anslås at koster 3.505 millioner. Arbejdet ventes færdig i 2027.

I dag begynder retssag mod 15-årig dreng efter stenkast fra motorvejsbro

Arkivfoto. Foto: Jeppe Vestergaard Jensen, TV SYD
Udgivet

En 15-årig dreng skal onsdag for retten - sigtet for 11. oktober 2024 at have kastet en sten fra en motorvejsbro ved Fredericia.

En bil blev ramt, og tiltalen drejer sig om at udsætte andre for fare, skønt ingen kom til skade.

Hændelsen skete kort for midnat, og Sydøstjyllands Politi sagde efterfølgende, at de har videoovervågning af to unge, som kaster en genstand for motorvejsbroen.

tvSyd er til stede i Retten i Kolding og dækker sagen.

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bitmovin_analytics_uuid player.castr.com
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
__cf_bm castr.com
_clsk tvsyd.dk
_clsk tvsyd.dk
_pk_id.1.e3b9 player.castr.com
_pk_ref.1.e3b9 player.castr.com
_pk_ses.1.e3b9 player.castr.com
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com