TV der bevæger dig

Grænsekontrol ramte pendlerne: Nye togtider på vej

Grænsekontrollen ved Padborg er så tidskrævende, at DSB laver en ny togkøreplan for at undgå forsinkelser og sikre, at de rejsende kan nå frem i tide til at skifte tog på andre stationer.

00:46

Informationschef Tony Bispeskov forklarer, hvorfor grænsekontrollen har påvirket DSBs nye køreplan. Video: John Melin, TV SYD.

Togenes opholdstid i Padborg sættes op til 4-5 minutter, så der er tid til politiets paskontrol. Foto: Claes Adel

1 af 2

Passet skal frem i togvognen i Padborg, hvis man vil rejse med DSB ind i Danmark. Politiets kontrol er så tidskrævende, at mange tog kommer forsinket afsted fra Padborg. Så mange at Kolding-Padborg/Sønderborg er den mindst rettidige strækning i hele landet. Kun 54,8 pct. af togpassagerne er kommet frem til tiden i år.

- Det skulle have været en stikprøve paskontrol, men det er blevet til, at politiet går ind i samtlige tog. Det tager nogle minutter hver gang. Og vi måler forsinkelser allerede fra 3. minut. Derfor skal der ikke ske meget, før et tog ikke kommer afsted til tiden, siger Tony Bispeskov, informationschef i DSB, til TV SYD.

DSB tager nu konsekvensen og laver en ny køreplan, der gælder fra 11. december. Planen betyder blandt andet, at opholdstiden i Padborg sættes op til 4-5 minutter, så der er tid til politiets paskontrol. Og det direkte tog mellem Flensborg og Aalborg droppes. I stedet kører toget kun til Aarhus.

Nogle kunder vil opleve det som en ulempe. Men vi gør det for, at kunderne kan være sikre på, at vi kører til tiden

Tony Bispeskov, informationschef i DSB

- Nogle kunder vil opleve det som en ulempe. Men vi gør det for, at kunderne kan være sikre på, at vi kører til tiden, siger Tony Bispeskov.

Der har været paskontrol i togene siden januar. Selvom DSB meget hurtigt opdagede, at det skabte forsinkelser, justerer de først køreplanen nu. Køreplanen for togene i Danmark hænger nemlig sammen med togtrafik i resten af Europa og med busser på de danske stationer.

- Det er kun et par minutter, men køreplanen er et stort puslespil. Vi kan ikke bare lave om her i landet, for så risikerer vi at være i vejen for godstransport igennem Europa. Derfor ændrer vi kun i køreplanen én gang om året, siger Tony Bispeskov.

Den nye køreplan gælder fra 11. december. Alle ændringer for hele landet kan ses på rejseplanen.dk

Ændringer på grund af ny køreplan:

  • Længere ophold i Padborg. Fra 2-3 minutter til 4-5 minutter.
  • Togene fra Flensborg og Sønderborg, der skiftevis betjener strækningen nordpå, får uens minuttal mellem Tinglev og Kolding og får længere ophold i Fredericia.
  • Syd- og Sønderjylland mister direkte tog fra Flensborg til Aalborg. I stedet kører toget kun til Aarhus.
  • Regionaltogene mellem Esbjerg og Fredericia/Odense kører 3 minutter tidligere fra Esbjerg til Fredericia og 2 minutter senere fra Fredericia til Esbjerg.
  • InterCity-togene mellem Esbjerg og Fredericia/Odense kører 2 minutter tidligere fra Esbjerg til Odense. Der er ingen ændringer i den modsatte retning vestpå fra Odense til Esbjerg.

 

 

Mest sete på tvsyd.dk