Hvad tænker de mon om mig nu? Ser jeg slank nok ud? Og kan de overhovedet lide kjolen?
Bekymringerne stod i kø, da Ida Marie Thomsen netop havde postet en video på Instagram.
Indtil da havde hun udelukkende fotograferet sine veninder og andre modeller i sit tøj, men hun var flere gange blevet opfordret til at vise sig selv frem og blive personlig.
Så det var første gang, hun nu stod frem foran de 15.000 mennesker, som fulgte hendes forretning på det sociale medie.
Jeg føler nogle gange, at folk ikke har haft så meget tillid til mig, fordi jeg har været så ung
Med rystende stemme viste hun kjoler og bluser frem til sine følgere, mens hun ihærdigt forsøgte at gemme usikkerheden væk.
- Det var virkelig grænseoverskridende, og jeg bekymrede mig meget over, hvad andre tænkte om tøjet, og hvad de tænkte om mig. At en dårlig kommentar spreder sig til hele verden og dræber min forretning, fortæller hun.
Som 16-årig grundlagde Ida Marie Thomsen sin forretning med navnet Pitaya fra værelset hjemme hos sine forældre i Haderslev.
Nu tre år efter har hun netop åbnet butik i centrum af Aarhus og haft mere end 50.000 kunder. Hun har satset alt på sin drøm. Ud over sin studentereksamen har hun ingen planer om at uddanne sig. Det er forretningen eller ingenting.
En uventet modstand
I begyndelsen var Ida Marie Thomsen skeptisk. Hendes storebror importerede tøjet fra Kina, men selvom hun lykkedes med at sælge det på Trendsales, skulle der alligevel sælges ret mange kjoler, for at det kunne være en forretning.
Da jeg lagde telefonen ned, brød jeg bare fuldstændig sammen
Hun arbejdede alle sine vågne timer og tænkte hele tiden på Pitaya og på, hvordan hun kunne udvikle det.
En udvikling, som langt hen ad vejen handlede om hende selv. At være 19 år, uden uddannelse og selvstændig har nemlig givet Ida Marie Thomsen en modstand, som hun ikke havde forudset.
Selvom Ida Marie Thomsen var afklaret med sin drøm, var der stadig dem, som stillede spørgsmålstegn ved hendes valg, og tvivlerne var de værste.
- Det, der er allermest hårdt, når man har valgt at gå sin egen vej, er alle dem, som ikke tror på en, og dem er der mange af, når man som mig er meget ung, fortæller hun.
Ofte mærkede hun det til events, hvor hun repræsenterede Pitaya. Her mødte hun undrende blikke og et uudtalt spørgsmål om, hvorvidt hun mon var gået forkert.
- Jeg føler nogle gange, at folk ikke har haft så meget tillid til mig, fordi jeg har været så ung. Det har været virkelig hårdt, for hvis folk ikke lige har kendt mig, så har de tænkt, at jeg ikke var den rigtige at arbejde sammen med.
Hun erkendte, at det også bundede i hendes egen usikkerhed og frygten for ikke at være god nok. I begyndelsen turde hun næsten ikke tage telefonen, når kunderne ringede, og hun var usikker på, hvordan hun skulle svare på deres mails.
- Det er meget overvældende, hvis folk er utilfredse med noget, jeg gør, eller hvis de ringer og nærmest skælder mig ud. Så bliver jeg nervøs og frygter, at alt er ødelagt.
Sådan et opkald modtog Ida Maria Thomsen en dag, og det ændrede hendes drøm.
Nederlag ændrede drømmen
En kunde ville ikke modtage nyheder via sms fra Pitaya, og hun var utilfreds med, at hendes telefonnummer ikke hurtigt nok kunne fjernes fra listen.
Hun kaldte mig inkompetent og sagde, at hun godt kunne mærke, at den her virksomhed var drevet af en ung pige
I en halv time forsøgte Ida Marie Thomsen at hjælpe kunden, mens hun gentagne gange beklagede fejlen. Det var bare ikke nok.
- Hun kaldte mig inkompetent og sagde, at hun godt kunne mærke, at den her virksomhed var drevet af en ung pige. Da jeg lagde telefonen ned, brød jeg bare fuldstændig sammen, fortæller Ida Marie Thomsen.
Hun følte det, som et nederlag og tvivlede på, om hun mon var hårdfør nok til at være selvstændig. Oplevelsen fik hende derfor til at indse, at hendes drøm om Pitaya ikke kun handlede om at sælge kjoler.
Det handler også om hendes selvværd.
- Selvom jeg arbejder meget med det, kan jeg stadig blive i tvivl, om jeg er god nok de dage, hvor jeg ikke omsætter for det, som jeg skal. Eller om mine følgere på Instagram stadig kan lide mig, hvis en video ikke klarer sig helt så godt.
Det er en lang proces, men Ida Marie Thomsen elsker arbejdet med Pitaya. Hun føler sig langt mere selvsikker foran kameraet, og med positiv respons fra sine kunder ved hun, at hun er god til sit arbejde.
Alligevel mærker stadig et lille sug af spænding i maven, hver gang hun deler en video af sig selv på Instagram.
- Forskellen er, at jeg nu ved, at bare fordi en kjole ikke nødvendigvis sidder helt perfekt på mig, betyder det ikke, at den sælger mindre. Og én dårlig kommentar ødelægger ikke alt det, jeg har opbygget, siger hun og tilføjer:
- Det er lidt en kliché, men jeg er glad, når jeg står op om morgenen, og jeg har lyst til at bruge så mange timer på det som muligt, for jeg har ingen andre drømme. Det er det her, jeg skal.