EU's nye klimaregler: Det er fint, men vi kommer ikke selv til at betale

Vognmand og brancheformand er tilfreds med EU's gearskifte for et bedre klima, også selv om det påfører branchen udgifter.

EU's nye gearskifte i kampen for et bedre klima vil komme til at påvirke transportbranchen med markant højere afgifter. Alligevel er vognmand Ole Bang Jensen fra Haderslev tilfreds med onsdagens nye klimastrategi fra EU-Kommissionen.

For første gang kommer transportbranchen nu ind under EU's kvotesystem, sådan at der skal betales en pris for udledningen af hvert ton CO2.

quote

Det er fint, men vi kommer ikke selv til at betale for det.

Ole Bang Jensen, vognmand og formand for DTL, Region Syd, Haderslev

- Det synes, jeg er fint, siger Ole Bang Jensen, som også er formand for Dansk Transport og Logistik, Region Syd. 

- Men vi kommer ikke selv til at betale for vores udledning. Vi bliver nødt til at sende regningen videre til vores kunder, sådan er det, tilføjer han.

Hvad skal vi investere i?

Dansk Transport og Logistik, DTL, har tidligere været utilfreds med politikernes langsommelighed i den grønne omstilling. 

Efter onsdagens omfattende indsats fra EU-Kommissionen er Ole Bang Jensen mere tilfreds, men han savner stadig konkrete anvisninger.

- Hvad skal vi investere i og hvornår?, spørger han.   

Lige nu står Ole Bang Jensen for eksempel og trænger til at udskifte en seks år gammel kranvogn, men han venter.

- Skal den nye køre på bio, el, brint eller noget helt fjerde, spørger Ole Bang Jensen retorisk, vel vidende at det kan ingen rigtig svare på i dag.

Fit for 55 - EU's nye klimaindsats

Onsdag vedtog EU-kommissionen klimapakken med navnet Fit for 55. Den indeholder tolv konkrete forslag, som samlet set skal reducere den europæiske CO2-udledning med 55 procent i år 2030.


Nu inddrages også transportsektoren, den maritime sektor samt opvarmning i bygninger i klimakampen. De får alle pålagt kvoter, så der sættes en pris på udledningen af hvert ton CO2.


Biler: I år 2035 er det slut med at købe biler, der udleder CO2, altså benzin- og dieselbiler.


Fly: For første gang kommer der afgift på brændstof samt krav om, at en stigende andel skal være grønt.


Skibsfart: For første gang sætter EU krav til CO2-udledningen fra skibe.


Bygninger: I år 2030 skal de reducere energiforbruget med mere end det nuværende krav, som er på 32,5 procent. Det skal primært ske gennem renoveringer. Samtidigt skal bygningernes forbrug af grøn energi hæves til omkring 40 procent.


Mål: At gøre Europa til verdens første klimaneutrale kontinent.