Ren barneleg at slås mod de store - med design som våben

Hvordan konkurrerer en lille legeredskabsproducent med de største? Ledon i Gram har tænkt sig at tage kampen op. Med godt design som våben.

En rutchebane er noget, man kører ned ad på numsen. Eller kan det også være noget, man kravler op ad - på ydersiden?

Den slags spørgsmål tumler chefdesigner hos virksomheden Ledon, Søren Skøtt, med. Virksomheden skal klare sig i den hårde internationale konkurrence, og det kan man kun, hvis man tænker lidt anderledes, mener han.

- Det her med bare at udvikle legeredskaber, hvor kvaliteten og sikkerheden er i top, det er ikke nok for at kunne konkurrere med de legeredskaber der er på markedet i dag, siger Søren Skøtt til TV SYD.

Derfor forsøger han hele tiden at tænke på, hvordan børnene oplever legeredskaberne. Et rundt gennemsigtigt vindue kan i børnenes fantasi både være glasset i en ubåd eller i en racerbil. 

- Man kan bruge designet til at skabe legeoplevelsen, så det ikke bare er en gynge man sætter sig på eller et reb man klatrer op af, men så man understøtter den leg som børnene har gang i, og så man inspirerer til ny leg, forklarer Søren Skøtt.

Firmaet Ledon har sidste år ansat to designere med det klare mål, at klare sig i den internationale konkurrence om børnenes legepladser.

Og sådan bør flere virksomheder tænke, mener regionsrådsformand, Stephanie Lose (V), der i dag besøgte virksomheden. 

quote

Jeg er her for at høre, hvordan virksomheden bruger design til at kunne vokse, for vi er jo altid glade, når virksomheder vokser og skaber flere arbejdspladser.

Stephanie Lose, Regionsrådsformand, Venstre

- Jeg er her for at høre, hvordan virksomheden bruger design til at kunne vokse, for vi er jo altid glade, når virksomheder vokser og skaber flere arbejdspladser, siger Stephanie Lose (V) til TV SYD. 

Men ikke kun vækst er vigtigt for Ledons chefdesigner.

- Jeg håber selvfølgelig at legepladsen bliver et hit blandt børnene. Jeg håber, at de synes, den er ligeså fed, som jeg synes, siger Søren Skøtt.