Afslører socialt bedrageri for 3,5 mio. kr.

To medarbejdere i Hedensted Kommune har alene i år afsløret snyd med offentlige midler for 3,5  mio. kr. De har mere end tjent deres løn ind, for 1,9 mio. kr. ender i kommunekassen.

Kontrolgruppen modtager 2-3 anmeldelser fra kommunens hjemmeside hver uge - og lidt færre pr. telefon. 

I øjeblikket har gruppen ca. 100 aktive sager under behandling. Og kommune har en million til gode hos borgere, hvis ydelser er blevet stoppet og som skal betale tilbage.

Fortsætter jagten

Udbetaling af sociale ydelser overgår om et års tid til fem statslige centre under Udbetaling Danmark. Og kommunen skal spare personale. 

Men i Hedensted vil de fortsat jagte sociale bedragere.

- Selvom Udbetaling Danmark overtager en del af kommunernes opgaver, fortsætter vi vores lokale indsats mod socialt bedrageri. Vi skal dog stadig fodre Udbetaling Danmark med lokale oplysninger, siger leder af borgerservice Jette A. Pedersen.

De statslige centre og kommunerne vil i fremtiden kunne samenkøre flere registre. Derfor ventes det, at der afsløres flere, som snyder med f.eks. boligstøtte og børneydelser

- Det er stadig utrolig vigtigt, at alle - både borgere og ansatte i de kommunale institutioner ? fortæller os om forhold, der virker mistænksomme. Fortsæt endelig med for eksempel at bruge anmeldelsesfunktionen på www.hedensted.dk, siger Mette Pedersen fra Kontrolgruppen.

Fakta om Udbetaling Danmark:

Udbetaling Danmark skal fra slutningen af 2012 tage sig af sagsbehandling og udbetaling af folkepension, førtidspension, boligstøtte, barselsdagpenge og børneydelser. 

Der laves 5 nationale centre, som placeres i Haderslev, Holstebro, Frederikshavn, Vordingborg og Hillerød.

Borgerservice i Hedensted skal overdrage 11 medarbejdere til Udbetaling Danmark.