Brandmænd laver englehop til fordel for kræftramte

Brandfolk udfordrer lige nu hinanden til at lave flest englehop og lægger dem op på video på sociale medier. Det giver nemlig sponsorbidrag til kampen mod kræft.

Granvoksne brandfolk fra Sydøstjyllands Brandvæsen laver englehop iført fuld uniform og røgdykkerudstyr på brandstationen i Hedensted - og der en mening med det, der umiddelbart ligner komisk galskab.

Firmaet Interspiro, der leverer udstyr til brandfolk, donerer nemlig 150 kroner (20 euro) til kræftforskning, hver gang brandfolk lægger et minut med englehop på Facebook eller Instagram.

Der er tale om burpees, som er englehop, hvor du lægger dig ned på maven, så de er ekstra krævende at udføre.

quote

De miljøpåvirkninger, som vi bliver udsat ved brandslukning, betyder, at vi tilhører en særlig risikogruppe.

Søren Ejsing og Daniel Hansen, brandmænd, Hedensted

Også et opråb

Englehoppene er også et opråb.

Udover at jobbet som brandmand i sig selv kan være farligt - så indeholder det nemlig også en skjult kræftrisiko, som dog ikke er videnskabeligt dokumenteret ifølge Kræftens Bekæmpelse.

Det ligger dog fast, at brandmænd i højere grad end den gennemsnitlige befolkning bliver ramt af testikel-, modermærke- og hudkræft.

Og det er det, som de tre brandmænd og deres engelehop er et opråb om og en kamp mod.

Det er især, når brandmænd bliver sendt ind i brændende bygninger som røgdykkere, at kræftrisikoen ryger i vejret.

- De miljøpåvirkninger, som vi bliver udsat ved brandslukning, betyder, at vi tilhører en særlig risikogruppe - og det vi blevet meget opmærksomme på, siger de to frivillige brandmænd i Hedensted Søren Ejsing og Daniel Hansen til TV SYD.

De har derfor taget mod englehop-udfordringen fra deres kolleger på Beredskab Øst .
 

Kravene til brandmændenes englehop

  • Lav så mange englehop/burpees, som du kan på et min, og film det.
  • Du skal bære fuld indsatsdragt og røgdykkerudstyr.
  • Læg videoen på facebook eller Instagram og tag med #interspiro #burpeesforcancer
  • Fortæl i oplaget hvem du er, og hvor mange burpees du/I laver.
  • Interspiro donerer 150 kroner (20 euro) til WHO Regional Office for Europe for hver video.